ITPP2/443-645/08/AF - Określenie miejsca świadczenia i opodatkowania usług z zakresu oceny zdolności kredytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-645/08/AF Określenie miejsca świadczenia i opodatkowania usług z zakresu oceny zdolności kredytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 23 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usługi polegającej na nadaniu międzynarodowej oceny ratingowej oraz wykonywania nadzoru nad ratingiem i jego aktualizacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usługi polegającej na nadaniu międzynarodowej oceny ratingowej oraz wykonywania nadzoru nad ratingiem i jego aktualizacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Województwo zawarło umowę z kontrahentem mającym siedzibę w Wielkiej Brytanii na wykonanie usługi polegającej na nadaniu międzynarodowej oceny ratingowej oraz wykonania nadzoru nad ratingiem i jej aktualizacje. Główny Urząd Statystyczny zaklasyfikował ww. usługę w grupowaniu PKWiU 74.84.11-00.00 - "Usługi w zakresie oceny zdolności kredytowej". Usługa będzie świadczona na terytorium Wielkiej Brytanii po przesłaniu przez Urząd niezbędnej dokumentacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na terytorium Wielkiej Brytanii, czy też Polski powinna być opodatkowana usługa mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 74.84.11-00.00 - "Usługi w zakresie oceny zdolności kredytowej".

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa powinna być opodatkowana na terytorium Wielkiej Brytanii zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W interpretacji podatkowej (sygnatura 1472/443-71/07/CHYK) zamieszczonej na stronie Ministerstwa Finansów usługa pod symbolem 74.84 PKWiU jest opodatkowana tam gdzie świadczący usługę posiada siedzibę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ww. ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Podatnikami są również, jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2 -6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy, w związku z ust. 3 pkt 1 i 2 tegoż artykułu, miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy, świadczonych na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 3 tego artykułu, miejscem ich świadczenia i opodatkowania jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, a podmiotem zobowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest ich usługobiorca.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z kontrahentem mającym siedzibę w Wielkiej Brytanii, na wykonanie usługi polegającej na nadaniu międzynarodowej oceny ratingowej oraz wykonania nadzoru nad ratingiem i jego aktualizacje.

Rating, inaczej ocena ryzyka, jest wskaźnikiem pozwalającym ocenić wiarygodność kredytową ocenianego podmiotu gospodarczego lub ryzyko związane z różnymi instrumentami finansowymi. Ocena ta jest wystawiana przez agencje ratingowe. Agencje ratingowe opierają swe oceny na bardzo dokładnych informacjach, w szczególności finansowych.

Klasyfikacja PKWiU podana przez Wnioskodawcę, tj. 74.84 odnosi się do usług komercyjnych pozostałych, gdzie innych nie sklasyfikowanych. Powyższa klasyfikacja nie przesądza w zakresie omawianej tematyki, tzn. ustalenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług. Istotne jest to, że przedmiotowa usługa jest w sposób bezpośredni związana z instrumentami finansowymi.

W ocenie tutejszego organu, wykonywanie oceny ratingowej oraz nadzór nad ratingiem i jego aktualizacja jako usługi w zakresie oceny zdolności kredytowej to usługa finansowa. W tym kontekście opisana we wniosku usługa mieści się w zakresie usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy. Stwierdzić więc należy, że przedmiotowa usługa świadczona przez brytyjskiego kontrahenta na rzecz Województwa stanowi dla nabywcy import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowany na terytorium kraju.

Reasumując, usługi oceny ratingowej polegające na ocenie ryzyka kredytowego, świadczone przez kontrahenta mającego siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii, podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Jednocześnie należy dodać, że powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia wydanego w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się zawęża.

Wskazać również należy, że organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Końcowo stwierdzić należy, że zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tutejszy organ nie dokonał oceny dokumentów załączonych do wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl