ITPP2/443-643/14/AD - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-643/14/AD Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu "...". Celem operacji jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców miejscowości W. i osób zamieszkujących obszar objęty LSR (Lokalną Strategią Rozwoju), poprawa jakości życia przez stworzenie miejsca rekreacji i wypoczynku na świeżym powietrzu. Stworzenie miejsca wypoczynku z miejscem na ognisko będzie bogatą ofertą skierowaną zarówno do mieszkańców, jak i przybyłych turystów. Dzięki realizacji projektu zostanie podniesiona jakość życia mieszkańców, co jest zgodne z celami określonymi w PROW (Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich). W ramach projektu wybudowana została zadaszona wiata oraz zamontowano w niej stół i ławy. Wiata będzie służyć w okresie letnim do spotkań i działań kulturalnych. Będzie to teren ogólnodostępny, szczególnie w okresie letnim. Rezultatem projektu będzie uczestnictwo osób w przygotowanych spotkaniach, turystów spacerujących i odwiedzających miejscowość. Korzyścią dla społeczności będzie stworzenie miejsca do spędzania wolnego czasu, organizacji wydarzeń kulturalnych, organizowania spotkań informacyjnych.

Planowany całkowity koszt inwestycji wynosi 95.942,08 zł. Koszt oszacowano na podstawie kosztorysu inwestorskiego, który został dołączony do wniosku. Wykonawca, ze względu na charakter obiektu, zaproponował bardzo atrakcyjną ofertę i całkowity koszt, który poniosła Fundacja w związku z realizacja projektu wynosi 40 000,01 zł.

Projekt wpisuje się w cel statutowy Fundacji, którym jest praca z dziećmi i młodzieżą, w tym z rodzin niepełnych i patologicznych oraz dotkniętych bezrobociem, ukierunkowana ku zdrowemu i dobremu sposobowi życia, opierającym się na chrześcijańskich wartościach etycznych i moralnych. Przedmiotem działalności Fundacji, zgodnie z § 9 jej statutu, jest budowanie i utrzymywanie obiektów niezbędnych do realizowania celów Fundacji. Wiata będąca miejscem wypoczynku, spotkań i zabaw stanowi zatem obiekt, który służy do realizacji celów Fundacji. Projekt wpisuje się zatem w cele statutowe Fundacji.

W ramach podpisanej umowy Fundacja uzyskała wsparcie z PROW na kwotę 25.000,00 zł, co stanowi dla niej znaczną pomoc.

Zakres operacji stanowi zakup materiałów, robót i usług budowlanych, który jest niezbędny do osiągnięcia celu operacji. Operacja została zrealizowana na działce, która została wydzierżawiona przez Fundację na okres 6 lat, co gwarantuje trwałość projektu przez ten okres. Lokalizacja działki nr... znajduje się w miejscowości W. Wskaźnikiem produktu projektu jest wiata (sztuk 1) o pow. zabudowy 131,50 m2, pow. użytkowej 108,48 m2 i kubaturze 526,00 m3. Wskaźnikiem rezultatu są organizowane spotkania i liczba osób odwiedzających wiatę. Z ramienia Fundacji opiekę nad wiatą będzie sprawował ksiądz P. M. - członek, założyciel Fundacji i proboszcz Parafii, na terenie której będzie realizowana inwestycja.

Planowano, że prace wykonawcze nad projektem zostaną wykonane wiosną i latem 2014 r. (zakładano realizację od marca do sierpnia 2014 r.). Sprzyjająca pogoda pozwoliła szybszą niż przewidywano realizację projektu. Wiata została zbudowana przez okres marzec-kwiecień 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja, nie prowadząca działalności gospodarczej, nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, może odzyskać VAT poniesiony w związku z realizacją ww. projektu współfinansowanego z PROW na lata 2007 - 2013 (małe projekty).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać podatku od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Koszt VAT poniesiony w związku z realizacją małego projektu 413, PROW na lata 2007-2013, pozostaje kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wynika z treści wniosku - nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl