ITPP2/443-643/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-643/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup maszyn sfinansowany z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup maszyn sfinansowany z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z żoną prowadzi wspólnie gospodarstwo rolne, przy czym rejestracji VAT dokonana tylko Pan. Po dokonaniu rejestracji zamierzają Państwo zakupić maszyny rolnicze, na które zostało przyznane dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W związku z tym, że o dotację wystąpiła żona, faktury będą wystawione na nią. Wątpliwości Wnioskodawcy powstały co do możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej na żonę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z tym, że o dotacje wystąpiła osoba nie będąca podatnikiem jednocześnie faktura na zakup maszyn będzie wystawiona na tą osobę, czy Wnioskodawca będący podatnikiem VAT będzie mógł odliczyć podatek naliczony z takiej faktury w rozliczeniu VAT gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. W związku z tym, że gospodarstwo rolne prowadzone jest wspólnie, faktury wystawione na któregokolwiek z małżonków dają prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z gospodarstwa rolnego pomimo tego, że podatnikiem jest jeden ze współmałżonków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

W myśl powołanego art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei w myśl ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z powyższych regulacji wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe, gdyż w przypadku gospodarstw rolnych, częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo rolne. Wówczas podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która dokonała rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Odnosząc przedstawione regulacje do zdarzenia przyszłego wskazanego we wniosku należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że to Pan dokona zgłoszenia rejestracyjnego, a faktury dokumentujące zakup maszyn wystawione będą na Pana żonę, nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Przepisy jednoznacznie wskazują kto ma prawo do takiego odliczenia - takim uprawnionym jest podatnik podatku od towarów i usług. Natomiast fakt prowadzenia przez małżonków wspólnie gospodarstwa rolnego nie skutkuje, w obrębie ustawy o podatku od towarów i usług, za uznaniem obojga prowadzących to gospodarstwo za podatników.

Reasumując, dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług ma ten skutek, że wszelkie prawa, jak i obowiązki spoczywają bezpośrednio na zarejestrowanym podatniku. Odnosi się to również do prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jednakże należy podkreślić, że skorzystanie z prawa do odliczenia podatku będzie przysługiwało jedynie, gdy faktury dokumentujące nabycie maszyn rolniczych ze środków pochodzących z dotacji Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa, będą wystawiane na Pana, jako podatnika, a nie na inną osobę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl