ITPP2/443-635/11/KT - Możliwość stosowania procedury marży przy sprzedaży samochodów używanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-635/11/KT Możliwość stosowania procedury marży przy sprzedaży samochodów używanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania procedury marży przy sprzedaży samochodów używanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania procedury marży przy sprzedaży samochodów używanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan sprzedaż używanych samochodów na zasadach ogólnych i w systemie VAT-marża, które nabywa od osób fizycznych, przedsiębiorców i podmiotów, które odliczyły częściowo podatek od towarów i usług (tj. 60% kwoty podatku, nie więcej niż 6.000 zł). Dokonując sprzedaży samochodów, gdzie wystąpił podatek naliczony przy ich nabyciu - stosuje Pan zasady ogólne i wystawia fakturę VAT z należnym podatkiem. Sprzedaż pozostałych samochodów odbywa się w systemie VAT-marża < art. 120, art. 113, art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r.>.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo rozlicza Pan podatek należny, stosując system VAT-marża do sprzedaży samochodów, które były nabyte od podmiotu odliczającego częściowo podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż w systemie VAT-marża charakteryzuje się tym, że podstawą opodatkowania towarów używanych jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić ostateczny nabywca towaru, a kwotą za jaką nabył Pan towar, pomniejszona o kwotę podatku. Do jej opodatkowania zastosowanie ma stawka VAT w wysokości 23%. Wskazał Pan, iż zgodnie z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług, nabył towary przeznaczone do dalszej odsprzedaży i zastosował procedurę VAT-marża, z powodu braku możliwości zastosowania zasad ogólnych rozliczenia zgodnie z art. 5 i 7 tej ustawy. Dokonuje Pan dostawy w systemie VAT-marża ze względu na brak możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodów używanych od podmiotów, które dokonały częściowego odliczenia podatku naliczonego, a przy sprzedaży skorzystały ze zwolnienia. Pana zdaniem, w przeciwnym wypadku doszłoby do sytuacji podwójnego opodatkowania i zawyżania cen, skutkującego spadkiem konkurencyjności w danej dziedzinie i brakiem nabywców. Podmioty, które częściowo odliczyły podatek naliczony przy nabyciu samochodu, zbywając go, muszą dokonać korekty odliczonego podatku (art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług).

W Pana opinii, podstawowe cechy podatku od towarów i usług, jak: powszechność, wielofazowość, potrącalność i neutralność, utwierdzają w przekonaniu, że prawidłowo stosuje przy sprzedaży ww. samochodów system VAT-marża.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu zawartego w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z przepisem art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl ust. 1 pkt 4 tego artykułu, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym od kogo towary używane zostały nabyte. Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy wynika, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w cyt. przepisie, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (ust. 2 tego artykułu).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

1.

niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,

2.

które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,

3.

które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Dotyczy to zarówno osób, które nie są podatnikami tego podatku i już z tego powodu pozbawione są możliwości obniżenia podatku należnego, jak i osób, które wprawdzie podatnikami tego podatku są, ale z różnych powodów prawo do obniżenia podatku należnego im nie przysługiwało.

Stosownie do dyspozycji § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50% lub 60% kwoty podatku:

a.

określonej w fakturze lub

b.

wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy, lub

c.

należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub

d.

należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

* nie więcej jednak niż odpowiednio 5.000 zł lub 6.000 zł, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Na podstawie ww. przepisu zwolniono od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, dokonywaną przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% lub 60% kwoty podatku określonej w fakturze dokumentującej nabycie danego pojazdu i nie więcej, niż odpowiednio 5.000 zł lub 6.000 zł, pod warunkiem, że te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy. Zgodnie z ww. regulacją, mimo prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik stosuje zwolnienie od podatku przy sprzedaży samochodów uznawanych za używane w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Powołane przez Pana rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), obowiązujące do dnia 5 kwietnia 2011 r., regulowało powyższą kwestię w analogiczny sposób także w § 13 ust. 1 pkt 5 tego rozporządzenia.

Ponadto należy zaakcentować, iż § 13 rozporządzenia Ministra Finansów zawiera dodatkowy katalog czynności zwolnionych od podatku, a nie rozwinięcie katalogu czynności wskazanych w art. 43 ustawy, do którego odwołuje się art. 120 ust. 10 ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż zajmuje się Pan sprzedażą samochodów używanych. Wskazał Pan, iż dokonując sprzedaży w sytuacji, gdy wystąpił podatek naliczony przy ich nabyciu, stosuje zasady ogólne i wystawia fakturę VAT z należnym podatkiem. Sprzedaż pozostałych samochodów, również tych, które zostały nabyte od podmiotów częściowo odliczających podatek naliczony, odbywa się przy zastosowaniu szczególnej procedury opodatkowania marży. W związku z tym powziął Pan wątpliwość, czy sprzedaż samochodów nabytych od podatników, którym przy nabyciu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku od towarów i usług i którzy sprzedając je stosują zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia, uprawnia Pana do zastosowania procedury VAT-marża.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że dokonując sprzedaży samochodów nabytych od podatników, którzy przy ich sprzedaży skorzystali ze zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., nie może Pan skorzystać z prawa do określenia podstawy opodatkowania metodą marży, gdyż nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w przepisie art. 120 ust. 10 ustawy. W zaistniałej sytuacji należy taką transakcję opodatkować na zasadach ogólnych.

Wobec powyższego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż - wbrew Pana opinii, że opodatkowanie dostawy pojazdów w ww. przypadku prowadzi do podwójnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług tej samej czynności, a w związku z tym zawyżania cen - na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego występują odrębne transakcje, tj.: dostawa towarów na etapie sprzedaży dokonanej pomiędzy zbywcą, a Panem oraz odrębna od ww. czynności, dostawa dokonana pomiędzy Panem, a nabywcą samochodu używanego. Trudno zatem uznać za zasadny zarzut o podwójnym opodatkowaniu tej samej czynności i zawyżaniu cen, bowiem jak wskazano powyżej, w przedmiotowej sprawie występują dwa rodzaje transakcji.

Ponadto informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii obowiązku dokonania korekty odliczonego częściowo podatku przez podmioty zbywające samochody na Pana rzecz, gdyż w kwestii tej nie jest Pan podmiotem zainteresowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl