ITPP2/443-633/13/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-633/13/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 2 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R...".

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt pn. "R...", dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2 - Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 - Usługi i aplikacje dla obywateli. Zakres przedmiotowy projektu obejmuje działania związane z budową i wdrożeniem infrastruktury organizacyjno-technicznej Systemu Informacji Przestrzennej. Projekt zapewni powszechny (publiczny) dostęp do aktualizowanych referencyjnych i tematycznych baz danych przestrzennych Urzędu, w tym w szczególności do danych rejestrów publicznych związanych z gospodarką przestrzenną jednostki, takich m.in. jak:

* plany zagospodarowania przestrzennego,

* studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Projekt ma na celu:

* podniesienie poziomu obsługi mieszkańców,

* zwiększenie szybkości załatwiania spraw w Urzędzie,

* rozbudowę nowej strony internetowej Urzędu Miasta z nowoczesnym systemem zarządzania treścią CMS, co pozwoli na stworzenie produktu w postaci rozbudowanej strony internetowej, oferującej dostęp do wiadomości i nowych usług,

* upowszechnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,

* zapewnienie powszechnego dostępu do informacji o mieście, działalności Urzędu, dzięki zakupieniu infokiosków,

* podniesienie poziomu technologicznego sprzętu i oprogramowania, a także poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego,

* zapewnienie ciągłości pracy oraz w razie konieczności szybkie odtworzenie danych,

* promocję projektu i usług elektronicznych dla obywateli.

W wyniku realizacji projektu zaspokojone zostaną potrzeby interesariuszy projektu, tj. pracowników Urzędu Miejskiego, społeczności lokalnej, turystów, przedsiębiorców. Inwestycja nie generuje jakichkolwiek przychodów, korzystanie z e-usług jest nieodpłatne. Urząd Miejski nie będzie pobierał żadnych kwot należnych i nie będzie czerpał żadnych zysków w związku z korzystaniem z e-usług. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Urząd Miejski ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina stwierdziła, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Wskazała, że dokonywane zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Podniosła ponadto, że Urząd nie ma możliwości odzyskania podatku ponieważ środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W powołanym przez Gminę obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. do 5 kwietnia 2011 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), powyższa kwestia była uregulowana w analogiczny sposób w rozdziale 9 w związku z § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro zakupy dokonane w ramach realizowanego projektu - jak wskazano w treści wniosku - nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych - Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją tego projektu. Jednocześnie Urząd nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż wskazane we wniosku środki nie są tymi, o których mowa w rozdziale 5 tego aktu prawnego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji Urzędu Miasta jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl