ITPP2/443-632/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-632/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg powiatowych (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg powiatowych (...)".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat realizuje projekt "Przebudowa dróg powiatowych (...)", współfinansowany z EFRR, w ramach osi priorytetowej 5 "Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna", działanie 5.2 "Infrastruktura transportowa służąca rozwojowi lokalnemu", poddziałanie 5.2.1 "Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój lokalny" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, zawartą w dniu 30 czerwca 2010 r. pomiędzy województwem a Powiatem. Projekt polegać będzie na przebudowie dróg powiatowych i gminnych, w celu dostosowania ich do odpowiednich parametrów technicznych, w tym poszerzenie do normatywnej szerokości. Przebieg dróg jest wyznaczony przez ich dotychczasowy pas drogowy, z uwagi na fakt, iż planowana inwestycja biegnie przez centrum miejscowości, w zwartej zabudowie. W ramach projektu planuje się m.in. następujące działania:

* poszerzenie jezdni w celu uzyskania szerokiej, zgodnie z projektem,

* położenie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego grubości 4 cm, warstwy wiążącej z betonu asfaltowego grubości 8 cm i wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego,

* wzmocnienie nawierzchni przez położenie betonu asfaltowego warstwy ścieralnej - grubości 4 cm i wyrównawczej o grubości ok. 3,2 cm,

* regulację i uzupełnienie istniejących poboczy, wykonanie oznakowania, zjazdów, chodnika i zatoki autobusowej,

* wykonanie kanalizacji deszczowej.

W wyniku przeprowadzonych prac drogi uzyskają normatywną nośność 80 KN na pojedynczą oś pojazdu, unormowane zostaną spadki poprzeczne jezdni, poprawi się bezpieczeństwo użytkowników drogi i komfort jazdy. Nowa nawierzchnia przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin do atmosfery, dzięki zapewnieniu płynności przejazdu oraz obniży hałas spowodowany obecnie toczeniem się kół pojazdów po zdeformowanej i nierównej nawierzchni. Produktem projektu, po zakończeniu jego realizacji, będą: łączna długość zrekonstruowanych dróg 1,81 km, długość zrekonstruowanych dróg - drogi powiatowe - 0,76 km, długość zrekonstruowanych dróg - drogi gminne 1,05 km, długość zrekonstruowanych dróg - drogi gminne i powiatowe na terenach wiejskich - 1,81 km Z treści złożonego wniosku wynika, że Powiat jest płatnikiem podatku od towarów i usług tylko od umów cywilnoprawnych, a zrealizowane inwestycje nie będą wykorzystywane na cele związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu współfinansowanego z EFRR w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Powiat ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu. Powiat stwierdzi, że brak możliwości odzyskania podatku wynika z faktu, że Powiat jest płatnikiem podatku od towarów i usług tylko od umów cywilnoprawnych - art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), oraz że zrealizowane inwestycje nie będą wykorzystywane na cele związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym, Powiat realizując ten projekt, nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, ponieważ środki przeznaczone na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl