ITPP2/443-631/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-631/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat realizuje projekt "Przebudowa drogi powiatowej...", współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 5 - "Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna", działanie 5.1 - "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny", poddziałanie 5.1.6 - "Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój regionalny" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu podpisaną pomiędzy Województwem a Powiatem w miesiącu grudniu 2009 r.

Powiat posiada wymagane prawem pozwolenia umożliwiające realizację inwestycji. Projekt polega na przebudowie drogi powiatowej w celu dostosowania jej do odpowiednich parametrów technicznych, w tym poszerzeniu do odpowiedniej szerokości. Na wymienionym wyżej odcinku planuje się zwiększenie powierzchni z 19.600 m 2 do 23.782 m 2, poszerzenie jezdni z 4,5 m do 5,5 m o 2 pasach ruchu po 2,75 m i przebudowę chodnika 130 m.

Przebudowa drogi w swoim zakresie obejmuje:

* roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych na całej długości odcinka przebudowywanej drogi - 4.32 km,

* mechaniczne karczowanie krzaków i poszycia z pasa drogowego na powierzchni 0,28 ha,

* rozebranie chodnika z kostki brukowej na powierzchni 184,80 m 2 wraz z wywozem gruzu,

* odwodnienie korpusu drogowego obejmuje wykonanie ścianki czołowej na istniejącym przepuście o średnicy 0,60 m - 2 szt.,

Podbudowa dotyczyć będzie: wykonania koryta na poszerzeniu jezdni o szerokości 0,60 m (obustronnie) i głębokości 0,30 m na powierzchni 5.200 m 2, wykonania podsypki na poszerzeniu z zagęszczeniem mechanicznym o grubości 0,10 m na powierzchni 5.200 m 2, wykonania podbudowy z mieszanki tłuczeniowej 0/63 na poszerzeniu gr. po zagęszczeniu 0,20 m o powierzchni 5.200 m 2, mechanicznego oczyszczania nawierzchni drogowych ulepszonych z bitumu na powierzchni 5.200 m 2, skropienia istniejącej nawierzchni bitumicznej emulsją asfaltową w ilości 0,2-0,3kg/m 2 na powierzchni 19.458,00 m 2, mechanicznego wyrównania istniejącej nawierzchni betonem asfaltowym w ilości 100kg/m 2 o łącznej masie 1.945,80 t., skropienia istniejącej nawierzchni bitumicznej emulsją asfaltową w ilości 0,2-0,3 kg/m 2 na powierzchni 9.450,00 m 2.

Nawierzchnia wymagać będzie: wykonania warstwy wiążącej z betonu asfaltowego o gr. 0,07 m na powierzchni 4.384,00 m 2, skropienia istniejącej nawierzchni bitumicznej emulsja asfaltową w ilości 0,2-0,3 kg/m 2 na powierzchni 24.129,50 m 2, wykonania nawierzchni z betonu asfaltowego o gr. 0,04 m na powierzchni 24.129,50 m 2.

Zakres robót wykończeniowych to: uzupełnienie poboczy kruszywem naturalnym o grubości warstwy 0,10 m na powierzchni 6.312 m 2, czyszczenie rowów z wyprofilowaniem dna skarp o grubości namułu 0,20 m na długości 953,00 m.

W przypadku elementów ulic prace obejmą: ustawienie krawężników betonowych 0,15x0,30 m wraz z wykonaniem ław z betonu b-10 o długości 205,00 m, ustawienie obrzeży betonowych o wymiarach 0,30x0,08 m na podsypce cementowo-piaskowej i spoinach wypełnionych zaprawą cementową, ułożenie chodników z szarej kostki brukowej betonowej o grubości 0,06 na podsypce piaskowej o spoinach wypełnionych zaprawą cementową, wykonanie wjazdów z szarej kostki brukowej betonowej o grubości 0,08 m na podsypce cementowo-piaskowej o spoinach wypełnionych piaskiem.

W wyniku realizacji projektu droga uzyska normatywną nośność, unormowane zostaną spadki poprzeczne jezdni, poprawi się bezpieczeństwo użytkowników drogi i komfort jazdy. Nowa nawierzchnia przyczyni się do zmniejszenia spalin dzięki zapewnieniu płynności ruchu i obniży hałas związany z toczeniem się kół pojazdów po zdeformowanej obecnie nawierzchni. Produktem po zakończeniu jego realizacji będą: łączna długość zrekonstruowanych dróg - 4,32 km oraz długość zrekonstruowanych dróg - drogi powiatowe - 4,32 km

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w związku z realizacją ww. projektu "Wspólnota samorządowa - Powiat", ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, Powiat nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu. Brak możliwości odzyskania podatku wynika z faktu, że Powiat jest "płatnikiem" tego podatku tylko z tytułu umów cywilnoprawnych < art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)> oraz że zrealizowane inwestycje nie będą wykorzystywane na cele związane z czynnościami opodatkowanymi < art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym Powiat uznał, że realizując ten projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą (nie będą służyły) wykonywaniu czynności opodatkowanych. Powiatowi nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, ponieważ środki przeznaczone na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl