ITPP2/443-628a/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-628a/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Opracowanie i weryfikacja metody oceny efektywności energetycznej jednostek floty rybackiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 1 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Opracowanie i weryfikacja metody oceny efektywności energetycznej jednostek floty rybackiej".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Akademia występując z wnioskiem o dotację z Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w ramach priorytetu 3 Środki służące wspólnemu interesowi; 3.5 projekty pilotażowe pn. "Opracowanie i weryfikacja metody oceny efektywności energetycznej jednostek floty rybackiej", uwzględnia w budżecie tegoż projektu jako koszt kwalifikowany podatek od towarów i usług, z uwagi na brak możliwości jego odliczenia.

Głównym celem projektu jest opracowanie wytycznych organizacyjnych i technicznych poprawiających aktualną efektywność energetyczną reprezentatywnych jednostek rybackich. Poprawa efektywności energetycznej będzie możliwa dzięki wprowadzeniu rozwiązań ograniczających zużycie energii i zmieniających sposób jej wykorzystania. Efektem projektu będzie wskazanie metod poprawy aktualnego stanu wraz z kosztem ich realizacji. Wyniki projektu będą powszechnie i nieodpłatnie udostępnione nieokreślonym odbiorcom w postaci publikacji naukowych oraz prezentacji wyników badań na organizowanych seminariach, przeznaczonych dla osób związanych z sektorem rybackim. Do realizacji projektu zostanie zakupiona aparatura mająca na celu doposażenie Uczelni w aparaturę umożliwiającą przeprowadzenie badań, a także wytworzone zostaną wartości niematerialne i prawne w postaci oprogramowania służącego jako narzędzie. Po zakończeniu projektu aparatura i oprogramowanie pozostanie w Uczelni z przeznaczeniem do badań własnych. Uczelnia zachowuje wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, które mogą być wykorzystane do dalszych badań, jak również upowszechnione nieodpłatnie.

Akademia jest podatnikiem VAT czynnym i wykonuje czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług związany z zakupami dokonywanymi w ramach ww. projektu będzie podlegał odliczeniu w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, podatek od towarów i usług związany z zakupami w ramach realizacji projektu nie będzie podlegał odliczeniu w całości lub w części, ponieważ efekty realizacji projektu będą udostępniane nieodpłatnie i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Akademia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje realizację projektu pn. "Opracowanie i weryfikacja metody oceny efektywności energetycznej jednostek floty rybackiej", w związku z czym będzie ponosić wydatki na zakup niezbędnej aparatury do jego realizacji, a także wytworzone zostaną wartości niematerialne i prawne w postaci oprogramowania służącego jako narzędzie. Obecnie występuje z wnioskiem o dotację z programu "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Akademia zachowa wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, a efekty realizacji projektu zostaną nieodpłatnie udostępnione szerokiemu gronu zainteresowanych i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Akademii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych, w ramach realizowanego projektu, towarów z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ po realizacji projektu jego efekty będą udostępnione nieodpłatnie. Ponadto nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż z wniosku wynika, że środki na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto wskazuje się, że kwestia opodatkowania otrzymanej dotacji została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-628b/10/PS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl