ITPP2/443-628/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-628/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 26 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy pn. "XXX".

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest w trakcie realizowania projektu o nazwie XXX. Przedmiotem projektu jest organizacja dwóch edycji imprezy (IX.2011 r./IX.2012 r.) pn. "XXX" na starówce. Edycje imprezy ukierunkowane były na wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych (głównie wyrobów piekarniczych) i umożliwienie ich wytwórcom zaprezentowania swojej oferty. Wyżej wymienione wyroby regionalne to m.in. pieczywo, słodycze, rękodzieło i sztuka ludowa, ceramika, zabawki, odzież, biżuteria, wyroby ekologiczne itp. Podczas święta zostały zrealizowane poszczególne działania: jarmark z prezentacjami pieczywa i degustacjami, stoiskami wytwórców wyrobów piekarniczych i cukierniczych, miodów oraz wędlin, żywności ekologicznej, prezentacja rękodzieła przez wystawców, prezentacja przez kolekcjonerów przedmiotów zabytkowych z całego regionu, prezentacje artystyczne, prezentacje wystawców i producentów pieczywa ze wschodnich miasta partnerskich i degustacja pieczywa. Udział w imprezie był nieodpłatny. Organizatorzy udostępnili stanowiska bezpłatnie. Czynnikiem integrującym mieszkańców i turystów były niewątpliwie działania kierowane do uczestników, które odbywają się podczas święta. Najlepszych piekarzy nagrodzono statuetką za najładniejszy bochen chleba. Wydarzeniem dodatkowym były dwa spotkania seminaryjne dla przedsiębiorców poświęcone tematyce: XXX - tradycja, legenda i współczesność. Podczas wykładu zaprezentowane zostały uczestnikom treści związane z wartościami zdrowotnymi pieczywa wypiekanego wg starych i nowoczesnych receptur. Celem spotkań, oprócz promocji dobrych praktyk związanych z wytwarzaniem żywności, było zdefiniowanie mechanizmu rejestracji i certyfikacji produktów, opisanie ścieżki rejestracji produktów, a także wskazanie na prawne regulacje wynikające z wprowadzenia na rynek wyrobów określanych potocznie jako produkty lokalne czy tradycyjne. Spotkania seminaryjne dla przedsiębiorców odbywały się nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiona kwota podatku naliczonego będzie możliwa do odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług nie może być odzyskany, ponieważ nie występowała czynność opodatkowana (udział w imprezie był całkowicie nieodpłatny).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizowała imprezę (współfinansowaną ze środków finansowych Unii Europejskiej), promującą między innymi regionalnych wytwórców pieczywa, słodyczy, rękodzieła. Udział w imprezie był nieodpłatny. Miejsca wystawiennicze były nieodpłatnie udostępnione. Zorganizowano ponadto nieodpłatnie seminarium dla przedsiębiorców.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl