ITPP2/443-628/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-628/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 16 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 16 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przygotowuje się do złożenia wniosku o uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 - działalność Oś-3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, działania: podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej oraz odnowa i rozwój wsi.

Wniosek dotyczyć będzie realizacji inwestycji pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S." w gminie.

Złożenie wniosku w powyższym zakresie wymaga wydania indywidualnej interpretacji wydanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Świetlica wiejska w S., po jej wykonaniu, będzie wykorzystywana na cele działalności publicznej, kulturalnej z przeznaczeniem na potrzeby społeczności wiejskiej i publicznego dostępu.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych, natomiast w ramach realizacji działalności prowadzonej na rzecz utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, promocji Gminy, kultury, współpracy ze społecznościami lokalnymi - jako zadaniami publicznymi o charakterze gminnym (art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym - tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jest to zgodne z art. 15 ust. 6 i art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE.

Gmina dokonując budowy świetlicy wiejskiej do celów działalności publicznej, kulturalnej będącej działalnością, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług lub zwolnioną od podatku, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT za realizację tej inwestycji. Podatek ten stanowić będzie dla Gminy koszt. Z tego też powodu podatek od towarów i usług wynikający z faktur VAT za realizację planowanej inwestycji winien stanowić koszt kwalifikowalny.

Zrealizowana inwestycja - "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości S." nie będzie też wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej, a tylko w tym zakresie istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Gmina wskazała, że zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wydatki na realizację inwestycji nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur za realizacje planowanej inwestycji "Budowa świetlicy w miejscowości S.".

2.

Czy w przypadku przedstawionych przyszłych zdarzeń, Gmina może wnioskować o objecie kosztem kwalifikowalnym kwot podatku od towarów i usług wynikającego z faktur za realizację planowanej inwestycji "Budowa świetlicy w miejscowości S.".

W dniu 16 września 2008 r. wpłynęło do tut. organu pismo, w którym Wnioskodawca wycofał pytanie drugie oraz własne stanowisko odnoszące do tego pytania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur za realizację planowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl