ITPP2/443-626b/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-626b/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. "Energooszczędne i proekologiczne układy energetyczne dla wybranych typów jednostek polskiej floty rybackiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 1 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. "Energooszczędne i proekologiczne układy energetyczne dla wybranych typów jednostek polskiej floty rybackiej".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Akademia występując z wnioskiem o dotację z Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w ramach priorytetu 3 Środki służące wspólnemu interesowi; 3.5 projekty pilotażowe pn. "Energooszczędne i proekologiczne układy energetyczne dla wybranych typów jednostek polskiej floty rybackiej", uwzględnia w budżecie tegoż projektu jako koszt kwalifikowany podatek od towarów i usług, z uwagi na brak możliwości jego odliczenia.

Głównym celem projektu jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych mających na celu zmniejszenie negatywnego wpływu rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego na środowisko, w szczególności poprzez redukcję zużycia energii przez statki rybackie, redukcję emisji gazów cieplarnianych, poprawę technik, technologii i narzędzi połowowych. Opracowane projekty pilotażowe przyczynią się do osiągnięcia "wspólnego interesu" współpracy nauki i organizacji sektora rybackiego. Efekty końcowe projektu udostępnione będą w postaci ogólnodostępnych projektów ofertowych, energooszczędnych i proekologicznych układów energetycznych dla najliczniej eksploatowanych typów jednostek polskiej floty rybackiej oraz odbędzie się nieodpłatna prezentacja wyników badań na organizowanych seminariach, przeznaczonych dla osób związanych z sektorem rybackim Do realizacji projektu zostanie zakupiona aparatura mająca na celu doposażenie Uczelni w aparaturę umożliwiającą jego realizację oraz archiwizację. Po zakończeniu projektu aparatura pozostanie w Akademii z przeznaczeniem do badań własnych. Uczelnia zachowuje wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, które mogą być wykorzystane do dalszych badań, jak również upowszechnione nieodpłatnie.

Akademia jest podatnikiem VAT czynnym i wykonuje czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja przyznana na sfinansowanie ww. projektu jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, wskazującego, że otrzymana ogólna dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów realizacji projektu, w myśl art. 29 ustawy, dotacja ta nie jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Akademia ponownie wskazała, że nie będzie przenosić praw do wytworzonych w ramach projektu, wartości niematerialnych i prawnych, a dotacja nie będzie miała wpływu na cenę efektów realizacji projektu, ponieważ będą one udostępnione nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Za świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L. 347 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Podkreślenia wymaga, iż dla stwierdzenia, czy dane dotacje zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele dofinansowania realizowanego w określonej formie. Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem zwiększają one podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub wykonanych usług. Nie jest więc obrotem dofinansowanie uzyskane przez podatnika w celu pokrycia kosztów działalności, niepowiązane wprost z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczeniem konkretnych usług. Natomiast w przypadku otrzymania dofinansowania, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zwiększała podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Akademia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje realizację projektu pn. "Energooszczędne i proekologiczne układy energetyczne dla wybranych typów jednostek polskiej floty rybackiej", w związku z czym będzie ponosić wydatki na zakup niezbędnej aparatury do jego realizacji i archiwizacji. Obecnie występuje z wnioskiem o dotację z programu "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Akademia zachowa wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, a efekty realizacji projektu zostaną nieodpłatnie udostępnione szerokiemu gronu zainteresowanych i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że przyznana dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wskazuje się, że kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-626a/10/PS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl