ITPP2/443-624/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-624/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.), uzupełniony dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół, który jest samorządową jednostką budżetową, będzie realizował projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na 2007-2013 współfinansowany ze środków EFRR.

W zakres projektu wchodzić będzie wykonanie usług związanych z robotami remontowymi - szpachlowanie i malowanie ścian i sufitów w salach lekcyjnych, wymiana instalacji elektrycznej i oświetlenia, wyposażenie w sprzęt IT sal dydaktycznych, rozbudowa sieci komputerowej, wykonanie i montaż zabudów meblowych oraz promocja projektu. Wszystkie prace będą wykonane w budynku szkoły. Szkoła jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Do dnia 31 sierpnia 2004 r. przy Szkole funkcjonowały Warsztaty Szkolne na zasadzie gospodarstwa pomocniczego, które było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 września 2004 r. zostało zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze, a w miejsce warsztatów została utworzona Pracownia Zajęć Praktycznych, która jest integralną częścią Szkoły. Pracownia i Szkoła funkcjonują pod tym samym numerem NIP i REGON.

W budynku Szkoły wynajmowane są pomieszczenia, wchodzące w zakres rzeczowy projektu, z miesięczną opłatą:

1.

sale lekcyjne drugiej jednostce budżetowej - 2.996,00 (zwolnione od podatku od towarów i usług), co stanowi zmniejszenie wydatków budżetowych oraz szkole niepublicznej 2.076,88 zł brutto (w tym 23% VAT),

2.

gabinet lekarski - 10,00 zł brutto (w tym 23% VAT),

3.

gabinet stomatologiczny - 131,17 zł brutto (w tym 23% VAT),

4.

stołówkę zlokalizowaną w wyodrębnionym budynku (przybudówka) - 1.230,00 zł brutto (w tym 23%VAT).

W budynku pracowni Zajęć Praktycznych również wynajmowane są pomieszczenia, a miesięczne przychody z tytułu wynajmu wynoszą średnio 4.683,00 zł brutto (w tym 23% VAT), natomiast ze sprzedaży wyrobów i usług ok. 8.540,57 zł brutto (w tym 23% VAT). Koszt zakupu materiałów na potrzeby Pracowni wynosi ok. 6.522,06 zł (w tym 23% VAT). Dodatkowo wynajmowane są dwa garaże z łączną opłatą miesięczną brutto 312,54 zł (w tym 23% VAT). Powyższe przychody ewidencjonowane są na wyodrębnionym pomocniczym rachunku bankowym (dochody i wydatki nimi finansowane). Podatek od towarów i usług odliczany jest tylko od wydatków związanych z wytworzeniem wyrobów i usług w Pracowni, zaś od przychodów z tytułu wynajmu pomieszczeń w budynku Szkoły, garaży i stołówki odprowadzany jest tylko podatek należny.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu nie zakłada się zmian w funkcjonowaniu placówki t.j. Szkoła i Pracownia Zajęć Praktycznych oraz zmian w strukturze przychodów.

W skład Zespołu Szkół wchodzą następujące placówki:

* Technikum Zawodowe

* Zasadnicza Szkoła Zawodowa

* Liceum Profilowane

* Szkoła Policealna

* Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego.

Powyższe szkoły mieszczą się w jednym budynku, zatem będą remontowane pomieszczenia wszystkich powyższych szkół.

W ramach projektu będą remontowane wszystkie sale lekcyjne (za wyjątkiem pracowni komputerowych) znajdujące się w budynku Zespołu Szkół, w tym klasopracownie wynajmowane innej jednostce budżetowej. Natomiast nie będą remontowane pomieszczenia takie jak gabinet stomatologiczny, gabinet lekarski i stołówka zlokalizowana w przybudówce, a także budynek zajęć praktycznych. Faktury z tytułu nabycia towarów i usług będą wystawiane na Zespół Szkół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Szkół prawidłowo interpretuje zapisy ustawy o podatku od towarów i usług twierdząc, że nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub części podatku zapłaconego przy realizacji niniejszego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, podatek naliczony od zakupów związanych z realizowanym projektem nie podlega odliczeniu, gdyż będą one wykorzystywane do wykonywania usług zwolnionych od podatku. Stwierdził również, że podatek naliczony wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu nie może być odliczony od podatku należnego ze względu na fakt, iż projekt dotyczy remontu i doposażenia pomieszczeń Szkoły, a prowadzone rozliczenie podatku należnego wynika z działalności Pracowni Zajęć Praktycznych realizowanej przez niniejszą jednostkę budżetową w odrębnym budynku. Z tytułu działalności oświatowej prowadzonej w budynku Szkoły nie występuje podatek od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) usługi w zakresie edukacji świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty są zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

Z powyższych przepisów wynika, że w momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Dodać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowym, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z treści wniosku wynika, że Zespół Szkół realizować będzie projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, który będzie polegał na remoncie sal lekcyjnych. W skład Zespołu Szkół wchodzi kilka placówek oświatowych. Niektóre sale lekcyjne, w których będą przeprowadzone prace remontowe, są wynajmowane innej szkole (jednostce budżetowej) oraz szkole niepublicznej. W budynku Zespołu Szkół znajduje się gabinet lekarski i stomatologiczny, które są również wynajmowane jednak nie są one objęte pracami remontowymi.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że wynajem sal lekcyjnych przez Zespół Szkół, będący jednostką budżetową, innej jednostce budżetowej, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie powołanego § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia. Natomiast wynajem sal lekcyjnych szkole niepublicznej podlega opodatkowaniu stawką 23%. W konsekwencji Zespołowi Szkół będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, tylko w takiej części, w jakiej dokonane zakupy będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną (wynajem sal lekcyjnych szkole niepublicznej). W pozostałej części prawo to nie będzie przysługiwało, ponieważ brak będzie związku ze sprzedażą opodatkowaną (zwolnienie od podatku). Wskazać jednocześnie należy, że ustalenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu powinno nastąpić w oparciu zapisy zawarte w art. 90 ustawy. Wobec powyższego stanowisko Zespołu Szkół, zgodnie z którym, Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rozliczenia przez Zespół Szkół podatku należnego, bowiem nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie zadano pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-961 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl