ITPP2/443-620/14/AW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowych, na których posadowione są budynek mieszkalny i budynki gospodarcze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-620/14/AW Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowych, na których posadowione są budynek mieszkalny i budynki gospodarcze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości gruntowych, na których posadowione są budynek mieszkalny i budynki gospodarcze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości gruntowych, na których posadowione są budynek mieszkalny i budynki gospodarcze.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie przedwstępnej umowy sprzedaży z dnia 26 listopada 2012 r., zawartej w formie aktu notarialnego, Spółka zobowiązała się do sprzedaży osobie fizycznej prawa własności zabudowanych działek gruntu o nr 156 i 157. Działka nr 156 stanowi składnik nieruchomości rolnej o powierzchni 267,5949 ha, a druga z nieruchomości stanowi część gospodarstwa rolnego o powierzchni 12,530 ha. Strony umowy postanowiły, że zapłata ceny nastąpi w ten sposób, że: 20.000 zł tytułem zadatku było uiszczone w dniu zawarcia przedwstępnej umowy sprzedaży, kwota 100.000 zł miała być płatna do dnia 31 stycznia 2013 r., a pozostała część ceny - do dnia 31 grudnia 2013 r. W dniu 12 sierpnia 2013 r. strony zawarły umowę sprzedaży ww. działek.

Dla obu działek gruntu nie ma aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, a ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego wynika, że są to tereny produkcyjno-przemysłowe (część działki nr 156 oraz nr 157), strefa zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej z towarzyszącym zagospodarowaniem terenu i uzupełniającymi usługami (część działki nr 156 oraz nr 157), a także jako uprawa rolnicza (część działki nr 157). Dla obu nieruchomości nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Przedmiotowe działki są zabudowane. Na działce gruntu nr 156 posadowiony jest budynek mieszkalny, a działka gruntu nr 157 zabudowana jest czteroma budynkami gospodarczymi. Obie działki gruntu zostały zakupione w dniu 6 grudnia 1996 r. na podstawie umowy sprzedaży, a transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie została również wystawiona faktura VAT dotycząca zakupu tych działek, stanowiących nieruchomości rolne. Spółka nie poniosła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przedmiotowych nieruchomości, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Działki gruntu mają następującą powierzchnię: działka nr 156 - 0,25 ha, działka nr 157 - 0,54 ha.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa zabudowanych działek gruntu o nr 156 i 157, na podstawie umowy sprzedaży z dnia 12 sierpnia 2013 r., jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa zabudowanych działek gruntu o nr 156 i 157, na podstawie umowy sprzedaży z dnia 12 sierpnia 2013 r., jest zwolniona od podatku od towarowi usług. Spółka wskazała, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarowi usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - należy rozumieć rzeczy i ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w punkcie 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z brzmienia przepisu art. 43 ust. 7a ustawy wynika, że warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanej przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowa transakcja z sierpnia 2013 r., polegająca na dostawie wszystkich budynków, doprowadziła do pierwszego zasiedlenia. W związku z tym, że Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych budynków oraz w związku z tym, że nie dokonywała ulepszeń w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowa dostawa jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Dodała, że w związku z tym, iż zwolnienie od podatku dostawy budynków skutkuje zwolnieniem dostawy gruntu, co wynika z przepisu art. 29 ust. 5 ustawy, cała transakcja jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Na marginesie Spółka wskazała, że na jej wniosek została wydana w dniu 25 września 2013 r. interpretacja indywidualna w odniesieniu do zdarzenia przyszłego (na etapie składania wniosku pełnomocnik Spółki nie miał wiedzy o tym, że zawarta została już umowa sprzedaży z dnia 12 sierpnia 2013 r.). Spółka stała wówczas na stanowisku, że przedmiotowa transakcja będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Organ zaznaczył w interpretacji, iż mimo, że stanowisko Spółki jest nieprawidłowe, to przedmiotowa dostawa nie podlega podatkowi, ale na innej podstawie - tj. na postawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo zaznacza się, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl