ITPP2/443-620/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-620/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tyt. wykonywanych czynności oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tyt. wykonywanych czynności oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się składowaniem odpadów na wysypisku oraz wywozem nieczystości stałych. Zawarła z inną firmą umowę, której przedmiotem jest przyjmowanie (magazynowanie) przez okres od 1 kwietnia 2011 r. do 1 kwietnia 2012 r. odpadów dostarczanych na składowisko. Odbiór zmagazynowanych odpadów będzie następował począwszy od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 1 kwietnia 2013 r. Zgodnie z podpisaną umową, Spółka za każdą tonę przyjętych odpadów co miesiąc wystawi fakturę VAT z 8% podatkiem (PKWiU 38.21.10.0 - usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia) z odroczonym terminem płatności do dnia 1 kwietnia 2013 r. Wierzytelności istniejące pomiędzy stronami umowy w dniu 2 kwietnia 2013 r. zostaną wzajemnie potrącone w drodze pisemnego oświadczenia którejkolwiek ze stron, złożonego drugiej stronie.

Z ww. firmą Spółka podpisała także drugą umowę, która zacznie obowiązywać od dnia 2 kwietnia 2012 r. do dnia 2 kwietnia 2013 r., na dostarczenie przez Spółkę odpadów do sortowni. Za każdą tonę odpadów kontrahent wystawi Spółce co miesiąc fakturę VAT z terminem płatności odroczonym do dnia 3 kwietnia 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Kiedy ujmować do rejestru podatek należny z tytułu wystawianych co miesiąc faktur VAT z odroczonym terminem płatności do dnia 1 kwietnia 2013 r....

2.

Czy podatek zawarty w wystawionych dla Spółki faktur można odliczyć w miesiącu ich wpływu, czy dopiero z upływem terminu płatności wyznaczonym w umowie, czyli 3 kwietnia 2013 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, fakturę wystawioną za dany miesiąc do dnia 30. dnia tego miesiąca z odroczonym do 1 kwietnia 2013 r. terminem płatności, należy ujmować w rejestrze VAT za kwiecień 2013 r. i analogicznie w deklaracji VAT za ten miesiąc - stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 1c ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z załącznikiem nr 3 (poz. 148). Spółka uważa, że podatek naliczony w wystawianych dla niej fakturach z odroczonym do 3 kwietnia 2013 r. terminem płatności będzie mogła odliczyć w rozliczeniu za kwiecień 2013 r., czyli zgodnie z terminem płatności zawartym w umowie - stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 3 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jak stanowi ust. 4 tego artykułu, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W stosunku do niektórych czynności opodatkowanych ustawodawca powiązał moment powstania obowiązku podatkowego z upływem terminu płatności.

I tak, stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy.

W poz. 148 tego załącznika wymieniono usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 38.21.10.0.

Artykuł 99 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Według art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 10 pkt 3 powyższego artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zajmująca się składowaniem odpadów na wysypisku oraz wywozem nieczystości stałych, zawarła z inną firmą umowę na magazynowanie odpadów dostarczanych na składowisko przez okres od 1 kwietnia 2011 r. do 1 kwietnia 2012 r. Odbiór zmagazynowanych odpadów będzie następował począwszy od 1 kwietnia 2012 r. do 1 kwietnia 2013 r. Za każdą tonę przyjętych odpadów Spółka co miesiąc wystawi fakturę VAT z 8% podatkiem (PKWiU 38.21.10.0), z odroczonym terminem płatności do 1 kwietnia 2013 r. Wierzytelności istniejące pomiędzy stronami umowy w dniu 2 kwietnia 2013 r. zostaną wzajemnie potrącone w drodze pisemnego oświadczenia którejkolwiek ze stron, złożonego drugiej stronie.

Z ww. firmą Spółka podpisała także drugą umowę, która zacznie obowiązywać od dnia 2 kwietnia 2012 r. do dnia 2 kwietnia 2013 r., na dostarczenie przez Spółkę odpadów do sortowni. Za każdą tonę odpadów kontrahent wystawi Spółce co miesiąc fakturę VAT z terminem płatności odroczonym do dnia 3 kwietnia 2013 r.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy z tytułu wykonania przedmiotowych usług powstanie z chwilą upływu terminu płatności określonego w zawartej umowie. Analiza przepisów regulujących kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji i składania deklaracji, prowadzi do wniosku, że rejestry sprzedaży Spółka winna prowadzić w taki sposób, aby zawierały one dane umożliwiające określenie podstawy opodatkowania i wysokości podatku należnego, do rozliczenia którego jest zobowiązana w danym okresie rozliczeniowym, w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji. Zatem podatek należny z faktur dokumentujących magazynowanie odpadów należy uwzględniać w ewidencji sprzedaży dotyczącej okresu, w którym powstanie obowiązek podatkowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach otrzymanych od kontrahenta w związku z dostarczeniem odpadów do sortowni, Spółka uzyska w rozliczeniu za okres, w którym przypadać będzie termin płatności, pod warunkiem, że faktury będą zawierały informację, jakiego okresu dotyczą.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl