ITPP2/443-616/14/EB - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów polegających na organizacji szkoleń

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-616/14/EB Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów polegających na organizacji szkoleń

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów polegających na organizacji szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów polegających na organizacji szkoleń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek jest podatnikiem w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W miesiącu maju 2014 r. podpisze umowy z Fundacją Pomocy dla Rolnictwa FAPA, na podstawie których otrzyma pomoc w ramach działania "S...", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Umowę zawarto na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173). Pomoc finansowa przyznana na realizację operacji pochodzi z publicznych środków krajowych oraz wspólnotowych i polega na refundacji kosztów kwalifikowanych zgodnie z warunkami określonymi w programie. Na podstawie umów Ośrodek zobowiązał się do realizacji operacji pod następującymi nazwami:

* "S...",

* "S..."

* "S...",

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek może odliczyć podatek naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z realizacją ww. umów.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług dotyczących realizacji opisanych działań nie podlega odliczeniu od podatku należnego, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 86 ust. 1. ustawy, gdyż planowane w ramach realizacji projektów usługi szkoleniowe są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Ośrodek stwierdził, że zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponownie wskazał, że w niniejszej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. W związku z tym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji planowanych szkoleń. Ośrodek stwierdził, że dlatego podatek naliczony należy uznać za koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, usług szkoleniowych, które maja być świadczone, gdyż w tym zakresie nie przedstawiono stanowiska i nie zadano pytania, a powyższe przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl