ITPP2/443-613/08/IK
Pismo z dnia 8 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-613/08/IK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy lokalu mieszkalnego na cele inne niż mieszkaniowe - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca 2008 r. złożono wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy lokalu mieszkalnego na cele inne niż mieszkaniowe.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W trakcie istnienia spółki jawnej, został nabyty lokal mieszkalny, stanowiący odrębną nieruchomość, znajdującą się na parterze budynku wielorodzinnego. Z własnością lokalu związany jest udział we własności wspólnej budynku oraz we własności gruntu z tym budynkiem związanego, wpisanego do księgi wieczystej. Nabyta nieruchomość została zaliczona do składników majątku trwałego Wnioskodawcy i wykorzystana jest do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Lokal mieszkalny, stanowiący część budynku, którego budowę zakończono w 1927 r., został nabyty bez prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabycie zostało dokonane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie uzyskał do dnia złożenia niniejszego wniosku, prawomocnej decyzji ustalającej zmianę sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na biurowo - usługowy. Wnioskodawca nie poniósł, przed wprowadzeniem zakupionej nieruchomości do ewidencji środków trwałych, ani w trakcie jej użytkowania, wydatków na ulepszenie tj. przebudowę, adaptację, modernizację, itp., stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. W związku z wystąpieniem ze spółki jednego ze wspólników, Wnioskodawca musi dokonać wyceny swojego przedsiębiorstwa. Sporządzając wycenę, musi przyjąć założenie hipotetycznego zakończenia działalności, wiąże się to z koniecznością oszacowania wszelkich zobowiązań, w tym również zobowiązań podatkowych, jakie powstaną w związku ze sprzedażą majątku.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie złożonego wniosku wskazano, że lokal mieszkalny zostanie zakupiony przez firmę i przeznaczony do prowadzenia w nim działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z przyszłym zdarzeniem jakim jest dostawa lokalu mieszkalnego, stanowiącego własność Wnioskodawcy, na cele inne niż mieszkaniowe, czynność ta zostanie zwolniona przedmiotowo z podatku od towarów i usług, czy też będzie podlegała temu podatkowi.
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 18 września 2008 r., czynność sprzedaży lokalu mieszkalnego powinna być zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie przepisów zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 2), ust. 2 pkt 1), ust. 1 pkt 10), ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w wyż. cyt. przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i Ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. W rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W art. 2 pkt 12 ustawodawca określił, że obiektami budownictwa mieszkaniowego są m.in. budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.
Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w zestawieniu z powołanymi regulacjami prawnymi wskazuje, że sprzedaż lokalu mieszkalnego podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Należy jednak zwrócić uwagę, że powołany wyżej przepis nie pozwala zastosować przedmiotowego zwolnienia, gdy przedmiotem dostawy są obiekty i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy. Ponadto ustawodawca wyłączył możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia również w przypadku sprzedaży części budynków na cele inne niż mieszkaniowe.
W analizowanej sprawie, powyższe wyjątki nie będą miały zastosowania z uwagi na fakt, że budynek, w którym się znajduje przedmiotowy lokal, został wybudowany w 1927 r. Wnioskodawca nie był pierwszym jego nabywcą, a lokal ten zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy posiada charakter lokalu mieszkalnego, który wykorzystywany był dla potrzeb prowadzonej działalności. Nieistotne jest w tym przypadku przeznaczenie wydawanego lokalu mieszkalnego. Zatem przepisy tej części art. 43 ust. 1 pkt 10 nie odnoszą się do przedmiotu sprzedaży, o którym mowa we wniosku.
Podsumowując należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, umożliwiający Wnioskodawcy skorzystanie, przy sprzedaży lokalu mieszkalnego ze zwolnienia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.