ITPP2/443-612b/14/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-612b/14/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami wykonywanymi w ramach projektu realizowanego w konsorcjum z Centrum Doradztwa Rolniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami wykonywanymi w ramach projektu realizowanego w konsorcjum z Centrum Doradztwa Rolniczego.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek Doradztwa Rolniczego jest samorządową wojewódzką osobą prawną utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507, z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy, zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego, w tym nieodpłatne prowadzenie szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d ustawy, Ośrodek może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

Centrum Doradztwa Rolniczego, będące państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, utworzone i działające na podstawie ww. ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, przystąpiło do konkursu ogłoszonego przez Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, jako podmiot wdrażający dla działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie pt. "Integrowana produkcja roślinna" w konsorcjum m.in. z Ośrodkiem. Szkolenie będzie realizowane w ramach Osi 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego, w działaniu 1.1.1 "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie". Działanie ma na celu doskonalenie zawodowe rolników i posiadaczy lasów, prowadzące do restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa, zwiększenia konkurencyjności i dochodowości działalności rolniczej lub leśnej oraz do spełnienia odpowiednich norm krajowych i UE. Doskonaleniem zawodowym w ramach działania będą objęci rolnicy i posiadacze lasów na zasadzie dobrowolności. Program szkolenia będzie realizowany zgodnie z załącznikiem nr 2 lit. a do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2013 r. w sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin (Dz. U. z 2013 r. poz. 554). Ponadto, wszyscy uczestnicy muszą otrzymać zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin (zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 10 do ww. rozporządzenia). Ośrodek będzie świadczył usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektu.

Ośrodek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury zakupu dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na jego rzecz. Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środki krajowe. Finansowanie szkoleń będzie polegało na refundacji Ośrodkowi 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych operacji przez Centrum jako beneficjenta w programie, które otrzyma łączną refundację poniesionych kosztów przez siebie i konsorcjantów, zgodnie z § 6 ust. 5 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przez Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. Ponadto zgodnie z § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowalnych zalicza sie także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.Urz.UE.L 277).

W ramach projektu będą ponoszone następujące wydatki:

* wynagrodzenie kadry dydaktycznej;

* nabór uczestników szkoleń;

* zatrudnienie kierownika operacji;

* najem pomieszczeń i sprzętu do przeprowadzania szkoleń;

* zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych, odzieży ochronnej dla kadry dydaktycznej oraz uczestników szkolenia;

* dojazdy, zakwaterowania i wyżywienia kadry dydaktycznej i inne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek, realizujący projekt w ramach umowy konsorcjum z Centrum, może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji planowanych szkoleń.

Planowane do realizacji przez Ośrodek, jako konsorcjanta Centrum, usługi szkoleniowe są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych. Podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług związanych z tymi usługami nie podlega odliczeniu, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedstawionej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu służyć będą świadczeniu usług szkoleniowych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, czyli nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informuje się, że w kwestii dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami wykonywanymi w ramach projektu realizowanego w konsorcjum z Izbą Rolniczą, została wydana interpretacja indywidualna nr ITPP2/443-612a/14/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl