ITPP2/443-612a/14/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-612a/14/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami wykonywanymi w ramach projektu realizowanego w konsorcjum z Izbą Rolniczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami wykonywanymi w ramach projektu realizowanego w konsorcjum z Izbą Rolniczą.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek Doradztwa Rolniczego jest samorządową wojewódzką osobą prawną utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507, z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy, zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego, w tym nieodpłatne prowadzenie szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d ustawy, Ośrodek może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

Ośrodek złożył do Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 1.1.1 "...." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Działanie ma na celu przeszkolenie rolników i posiadaczy lasów w zakresie stosowania środków ochrony roślin z uwzględnieniem zasad integrowanej ochrony w województwie. Doskonaleniem zawodowym w ramach działania będą objęci rolnicy i posiadacze lasów na zasadzie dobrowolności. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w szkoleniach. Projekt będzie realizowany w konsorcjum z Izbą Rolniczą w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 30 czerwca 2015 r. na łączną kwotę 1.024.575,18 zł. Ośrodek będzie świadczył usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektu.

Ośrodek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury zakupu dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na jego rzecz. Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środki krajowe. Finansowanie szkoleń, w tym: wynagrodzenia kadry zarządzającej, dydaktycznej, księgowej, pracowników rekrutujących uczestników, druk plakatów i broszur, najem ciągnika z opryskiwaczem i pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, zwrot kosztów dojazdu dla uczestników szkoleń i usługi cateringowej oraz innych kosztów zawartych w harmonogramie, będzie polegało na refundacji Ośrodkowi 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych operacji, zgodnie z § 6 ust. 5 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przez Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. Ponadto zgodnie z § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowalnych zalicza sie także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.Urz.UE.L 277).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek, jako beneficjent, może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji planowanych szkoleń.

Planowane do realizacji przez Ośrodek w konsorcjum z Izbą Rolniczą usługi szkoleniowe są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych. Podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług związanych z tymi usługami nie podlega odliczeniu, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedstawionej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu służyć będą świadczeniu usług szkoleniowych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, czyli nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informuje się, że w kwestii dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami wykonywanymi w ramach projektu realizowanego w konsorcjum z Centrum Doradztwa Rolniczego, została wydana interpretacja indywidualna nr ITPP2/443-612b/14/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl