ITPP2/443-612/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-612/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych ze sprzedażą opodatkowaną, poniesionych w latach 2006-2007 poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych ze sprzedażą opodatkowaną, poniesionych w latach 2006-2007 poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy w latach 2006 - 2007 realizował inwestycje polegające na "Rozbudowie i modernizacji hydroforni w miejscowości R." i "Rozbudowie i modernizacji komunalnej oczyszczalni ścieków w C.", finansowane w części ze środków ZPORR. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług świadczył usługi dostawy wody oraz odprowadzania ścieków obciążając klientów (odbiorców) kwotą netto i stawką podatku w wysokości 7%. Cała inwestycja związana była wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Urząd Gminy jako koszt kwalifikowalny inwestycji wykazał wartość netto tej inwestycji, a podatek zaliczony został do kosztów niekwalifikowalnych, w związku z tym, nie podlegał sfinansowaniu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. W deklaracjach VAT-7 za poszczególne okresy realizacji inwestycji nie wykazano ani wartości netto ani podatku naliczonego. Tym samym, pomimo bezpośredniego związku tej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną, podatek naliczony nie został odliczony od podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy może dokonać korekt deklaracji VAT-7 za poszczególne okresy miesięczne realizacji inwestycji, uwzględniając faktury VAT i podatek w nich naliczony, w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury lub m-c następny.

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Gminy ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za poszczególne okresy miesięczne realizacji inwestycji, uwzględniając faktury VAT i podatek w nich naliczony, w rozliczeniu za m-c otrzymania faktury lub m-c następny.

Wskazano na treść art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że "Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18 może on obniżyć kwotę podatku naliczonego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym nastąpiło prawo do obniżenia podatku należnego". Podatek należny zawarty w omawianych fakturach nie został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych inwestycji, a jego wartość nie została zwrócona w jakiejkolwiek formie. Zatem zgodnie z art. 86 ustawy, podatek naliczony zawarty w fakturach VAT związanych ze sprzedażą opodatkowaną może być odliczony od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe oznacza, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można dokonać, stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 cyt. ustawy, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy)

W myśl art. 86 ust. 13 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Gminy w latach 2006 - 2007 realizował inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji hydroforni i komunalnej oczyszczalni ścieków. Cała inwestycja związana była wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Za usługi dostawy wody oraz odprowadzania ścieków Wnioskodawca obciąża klientów stawką podatku w wysokości 7%.

Powyższe wskazuje, iż w przedmiotowej sprawie wystąpił bezpośredni związek zrealizowanych inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz przedstawione wyżej przepisy prawa podatkowego obowiązujące w tym zakresie stwierdzić należy, iż istnieje związek pomiędzy zrealizowanymi inwestycjami a sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile nie zachodzą inne wyłączenia określone w art. 88 ustawy. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do odliczenia w miesiącach, w których otrzymywał faktury lub w następnych okresach rozliczeniowych, a faktury VAT dokumentowały nabycie towarów lub usług przez Wnioskodawcę jako podatnika VAT czynny, może to uczynić poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych na zasadach określonych w powołanym wyżej art. 86 ust. 13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl