ITPP2/443-604/10/EB - Brak możliwości odzyskania przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy dróg powiatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-604/10/EB Brak możliwości odzyskania przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy dróg powiatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg powiatowych nr 1905 N i 1862 N o łącznej długości 5.682,30 mb" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa dróg powiatowych nr 1905 N i 1862 N o łącznej długości 5.682,30 mb".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat w 2009 r. podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie realizacji projektu pn. "Przebudowa dróg powiatowych nr 1905 N i 1862 N o łącznej długości 5.682,30 mb" ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, którego zakończenie zaplanowano na miesiąc październik 2010 r. Wnioskodawca został wpisany do umowy o dofinansowanie jako jednostka realizująca powyższy projekt. Zakres robót budowlanych obejmuje typowe roboty drogowe. Wszystkie faktury związane z obecnie realizowanym projektem wystawione są i będą na jednostkę organizacyjną Powiatu - Wnioskodawcę - będącego odrębnym podmiotem, powołanym uchwałą zarządu Powiatu, do wykonywania zadań administracji publicznej w zakresie zarządcy dróg. Drogi objęte przebudową, są drogami użyteczności publicznej, nie przynoszą żadnych zysków i w związku z ich użytkowaniem nie będzie pobierał żadnych opłat, jak również nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jedyne czynności podlegające opodatkowaniu to najem i dzierżawa, ale nie są one związane z przedmiotem sprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma uprawnienia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług na przebudowę ww. odcinków dróg, t.j. czy będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją powyższego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie odcinków dróg powiatowych, ponieważ nie uzyskuje dochodu z powyższego zakresu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Wnioskodawca, jako jednostka organizacyjna Powiatu, realizuje projekt dofinansowany ze środków unijnych, polegający na przebudowie dróg powiatowych na odcinku 5.682,30 mb. Wszystkie faktury związane z obecnie realizowanym projektem są i będą wystawiane na Wnioskodawcę. Realizowana inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowany.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl