ITPP2/443-599/10/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-599/10/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na wykonaniu i montażu schodów i balustrad - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na wykonaniu i montażu schodów i balustrad.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako osoba fizyczna prowadzi Pan przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe, zajmujące się obróbką elementów stalowych. W ramach prowadzonej działalności świadczy roboty budowlano-montażowe, polegające na wykonaniu i montażu schodów i balustrad balkonowych, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111,112). Wyżej wymienione usługi kwalifikuje Pan jako PKWiU 45.42.12-00.00 "Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej".

Realizacja każdej usługi podzielona jest na etapy:

1.

przeprowadzenie i dokonanie pomiarów na podstawie umowy bądź zlecenia inwestora oraz na podstawie dokumentacji projektu budynku,

2.

zakup poszczególnych materiałów potrzebnych do realizacji zamówienia, a także wstępna obróbka elementów w warsztacie (spawanie),

3.

końcowa obróbka metalowa elementów z docinaniem, spawaniem i malowaniem oraz montaż "na gotowo" odbywa się na miejscu wskazanym przez inwestora, w obiekcie budownictwa mieszkaniowego.

Wykonuje Pan usługi na indywidualne zamówienie klientów. Podczas wstępnych rozmów z inwestorem dokonuje pomiarów i wstępnych ustaleń techniczno-konstrukcyjnych. Doradza i pomaga wybrać najbardziej korzystne rozwiązania budowlano-techniczne, nie zapominając przy tym o względach estetycznych i gustach klientów. Po przygotowaniu projektu i zaakceptowaniu go przez inwestora ustalana jest cena za usługę. W cenę wkalkulowane są: zużyte materiały, ich wstępna obróbka oraz pozostałe prace wykończeniowe wraz z montażem. Wykonana konstrukcja jest na stałe związana z budynkiem i stanowi element niezbędny do technicznego odbioru budynku mieszkalnego. Tym samym prace (balustrady, schody) nie powielają się i nie stanowią produkcji seryjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ww. stanie faktycznym można zastosować preferencyjną, 7% stawkę podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, na wykonanie i montaż schodów oraz balustrad.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z niepowtarzalnością realizowanych usług wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, mamy do czynienia z robotami budowlano-montażowymi, a nie tylko z produkcją i dostawą towarów. Wyprodukowanie, dostarczenie i zamontowanie u klienta - w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego - stanowi pod względem gospodarczym jednolite świadczenie, które zalicza się do robót budowlano-montażowych i podlega preferencyjnej 7% stawce. Stanowisko oparł Pan na wyrokach NSA: z dnia 20 listopada 2008 r. sygn. akt FSK 1512/07, z dnia 17 kwietnia 2009 r. sygn. akt I FSK 284/08 oraz z dnia 1 października 2009 r. sygn. akt I FSK 545/08. W związku z tym właściwą dla realizowanych przez Pana usług jest 7% stawka.

Końcowo wskazał Pan, iż producenci okien i drzwi mają prawo stosować stawkę 7% przy montażu swoich wyrobów w obiektach budownictwa mieszkaniowego, tym samym, w myśl zasady równości opodatkowania, powinien mieć Pan prawo, jako producent i monter schodów i balustrad, do stosowania preferencyjnej stawki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie "świadczenie usług" zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z ust. 3 powołanego wyżej przepisu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12b powołanego wyżej artykułu, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c cytowanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12c ustawy.

Według norm zawartych w przytoczonych przepisach, 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak wynika z art. 2 pkt 12, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalne jednorodzinne, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wskazanie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. obowiązującym dla celów podatku od towarów i usług, w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan czynności polegające na wykonaniu i montażu schodów i balustrad balkonowych, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111,112). Usługi wykonuje na indywidualne zamówienie klientów (balustrady i schody nie powielają się i nie stanowią produkcji seryjnej), a w cenę wkalkulowane są zużyte materiały, ich wstępna obróbka oraz pozostałe prace wykończeniowe wraz z montażem. Wykonana konstrukcja jest na stałe związana z budynkiem i stanowi element niezbędny do technicznego odbioru budynku mieszkalnego. Świadczone usługi kwalifikuje Pan do grupowania PKWiU 45.42.12-00.00 "Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej".

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż do wykonywanych przez Pana usług polegających na wykonaniu i montażu schodów i balustrad balkonowych, o ile prawidłowo zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45, wykonywanych w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (PKWiU 11), zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku, właściwa ze względu na rodzaj robót.

Podkreślić należy, iż kwestia dotycząca zaklasyfikowania budynków wskazanych we wniosku do właściwej klasy PKOB, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Również Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym, jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W związku z powyższym, niniejsza interpretacja indywidualna przepisów podatkowych wydana została w oparciu o przedstawioną we wniosku klasyfikację budynku oraz klasyfikację statystyczną wykonywanych czynności.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl