ITPP2/443-597/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-597/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 8 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Rozbudowa świetlicy wiejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pod nazwą: "Rozbudowa świetlicy wiejskiej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje inwestycję pod nazwą "Rozbudowa świetlicy wiejskiej". Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Pomimo tego, że inwestycję realizuje Gmina część faktur w 2005 r. została wystawiona na Urząd Gminy, który obsługuje Gminę.

Zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej, w tym także w zakresie kultury wiąże się również z prowadzeniem świetlic wiejskich. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 142, poz. 1591) jest zadaniem własnym gminy. W związku z powyższym art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi kiedy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie ma tu zastosowania.

Urząd Gminy może w takiej sytuacji zaliczyć koszt podatku od towarów i usług, który został poniesiony podczas opracowania dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej dla zadania pod nazwą "Rozbudowa świetlicy wiejskiej" do kosztów kwalifikowalnych.

Wnioskodawca pismem z dnia 2 września 2008 r. uzupełnił wniosek wskazując w nim, że świetlica wiejska nie będzie wynajmowana na podstawie umów cywilnoprawnych.

Realizacja zadania nie była i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Urząd Gminy może odliczyć podatek naliczony zawarty w zakupach towarów i usług dla realizacji zadania pn. "Rozbudowa świetlicy wiejskiej".

2.

Czy Gmina może odliczyć podatek naliczony zawarty w zakupach towarów i usług dla realizacji zadania pn. "Rozbudowa świetlicy wiejskiej".

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego w poz. 45 wniosku treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku naliczonego od inwestycji pn. "Rozbudowa świetlicy wiejskiej".

Ponadto wskazano, że Gmina zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie może zaliczyć wydatków na zakup usług związanych z realizacją inwestycji do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl