ITPP2/443-586/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-586/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 26 lipca i 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 26 lipca i 21 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013 w ramach Lokalnej Grupy Rybackiej. Projekt dotyczy realizacji imprezy pn. "XXX". Impreza została zrealizowana w dniu 29 czerwca 2013 r., a w jej ramach Stowarzyszenie poniosło następujące koszty:

* występy kabaretowe - rozliczenie w formie umowy o dzieło,

* nagłośnienie i oświetlenie - rozliczenie faktura VAT,

* nagrody - rozliczenie faktura VAT,

* opłata ZAIKS - rozliczenie faktura VAT,

* ubezpieczenie imprezy - umowa,

* wyposażenie w przewoźne kabiny-faktura VAT,

* reklama w radio - rozliczenie faktura VAT,

* zakup banerów reklamowych - rozliczenie faktura VAT

* zlecenie wykonania potraw rybnych - rozliczenie faktura VAT,

* prelekcje, konkursy - rozliczenie faktura VAT

* zabezpieczenie odbioru odpadów - rozliczenie faktura VAT.

Stowarzyszenie nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usługi nie figuruje w ewidencji płatników tego podatku. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem i nie figuruje w ewidencji tego podatku. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innych form odpłatnej działalności, nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej. W ramach realizowanych projektów wykonywane są działania związane z szeroko rozumianym rozwojem obszarów wiejskich i rybackich, w tym w miejscowości W.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, a wszelkie działania mają charakter niekomercyjny.

W ramach realizowanych zadań nastąpił i nastąpi zakup towarów i usług - przy czym zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wobec czego nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego.

Interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku związana jest z możliwością pozyskania środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację zdań - nie jest to pomoc bezzwrotna o jakiej mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest realizowana jako pomoc w ramach PHARE lub ISPA.

Pomoc finansowa jest realizowana w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013.

Stowarzyszenie otrzymało interpretację indywidualną w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego, znak sprawy ITPP2/443-1171b/11/AW z 19 października 2012 r. Od tego momentu nic się nie zmieniło w zakresie funkcjonowania Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług w przypadku realizacji zadania może zostać w jakikolwiek sposób przez nią odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów prawa w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku, ponieważ nie jest podatnikiem tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, które nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji tego podatku oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, zrealizowało projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, które nie są środkami, o których mowa w ww. powołanym rozporządzeniu. Polegał on na organizacji imprezy, w ramach której poniesiono między innymi koszty nagłośnienia i oświetlenia, ubezpieczenia imprezy, reklamy w radio. Zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż - jak wskazał - środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl