ITPP2/443-585/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-585/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 maja 2004 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą pn. Salon Urody. Od dnia 1 września 2013 r. do chwili obecnej prowadzi dodatkową działalność Akademię.... Od dnia 25 marca 2014 r. Akademia wpisana została do ewidencji placówek niepublicznych. W ramach prowadzanej działalności oferuje Pani kursy, szkolenia, seminaria w zakresie następujących dziedzin: wizażu, stylizacji, kosmetyki, kosmetologii, stylizacji paznokci, manicure, pedicure, kursów masażu i innych umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz szkolenia w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych (kompetencja zawodowe, to "wypadkowa" wiedzy i umiejętności, postaw, które odpowiednio ukształtowane pozwalają osobom uczestniczącym we wszelkich formach dokształcania zaistnieć na rynku pracy) i osobistych (kompetencje osobiste, to umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania sobą. Świadomość kompetencji własnych jest jednym z kluczowych czynników, dzięki którym ma się odnieść szansę na rynku). Kompetencje osobiste są także związane z indywidualną realizacją zadań i mają wpływ na ogólną jakość wykonanych zadań (dążenie do rezultatów, gotowość uczenia się, organizacja pracy własnej, radzenie sobie ze stresem, rozwój zawodowy, zarządzanie czasem, elastyczność, podejmowanie decyzji). Wskazana działalność (szkolenia, kursy) prowadzone są w siedzibie firmy, która uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostwo Powiatowe, jako placówka kształcenia ustawicznego pod numerem 24. Fakt wpisu do powyższej ewidencji udokumentowany jest zaświadczeniem z dnia 26 marca 2014 r. Zaświadczenie to zostało wydane na podstawie art. 82 ust. 3 i 5 w związku z art. 5e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Placówka kształcenia ustawicznego została objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, od wielu lat współpracuje Pani z różnorodnymi firmami i instytucjami prowadząc dla nich szkolenia z ww. tematyki, są to P. Wojewódzka Komenda OHP, Zakład Doskonalenia Zawodowego, Centrum Kształcenia Ustawicznego, P. Izba Rolnicza. Szkolenia prowadzone np. dla P. Izby Rolniczej odbywały się w miejscowości Z. Izba Rolnicza realizowała projekt unijny skierowany do bezrobotnych kobiet z powiatu Z. Bezrobotne kobiety zgłaszały się do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w miejscowości Z., która podlega P. Izbie Rolniczej, po czym zostały skierowane na szkolenie z zakresu kosmetyki i wizażu. Odbywając to szkolenie zdobywały nowe umiejętności zawodowe ułatwiające im znalezienie pracy. Wszystkie szkolenia związane są najczęściej z realizacją projektów realizowanych w ramach rozwoju kompetencji zawodowych, np. "Nowe umiejętności-sposobem na sukces i szansą na lepsze jutro", "Wizaż i stylizacja, jako nowy zawód zapobiegający wykluczeniu na rynku pracy", "Kosmetyczka" i inne. Większość szkoleń prowadzona jest w ramach realizacji projektów unijnych. Działalność firmy jest prowadzona na terytorium Polski i dostarcza usługi ściśle związane z kształceniem ustawicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Panią na terenie Polski usługi kształcenia w formie kursów, szkoleń, seminariów z zakresu: wizażu, stylizacji, kosmetyki, kosmetologii, stylizacji paznokci, manicure, pedicure, kursów masażu i innych umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz szkolenia z rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych podlegają zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, interpretując ustawę o VAT art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a należy stwierdzić, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Zatem Akademia posiada wpis do ewidencji placówek niepublicznych i objęta jest systemem oświaty oraz prowadzi działalność w zakresie usług szkoleniowych na terytorium Polski. Posiadanie przez firmę statusu niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego należącej do systemu oświaty uprawnia w tym przypadku, na postawie ar. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, do zwolnienia od podatku od towarów i usług prowadzonych na terytorium Polski kursów, szkoleń, seminariów umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz szkolenia z rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych.

2. Jednostki świadczące usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione są od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Natomiast w kwestii usług w zakresie wychowania, należy wskazać, że jest ono przypisane podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły o uprawnieniu szkół publicznych mają za zadanie realizować program wychowania.

Na podstawie "podmiotowego przepisu" zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, np. z dnia 28 lipca 2011 r. (nr ILPP1/443-649/11-4/MK) przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 8 maja 2012 r. (nr IPTPP1/443-110/12-4/AK) przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi i inne.

Wobec powyższego, świadczone przez Akademię na terytorium Polski usługi spełniają warunki dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Powyższa regulacja stanowi odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione, zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosowanie do regulacji art. 5 ust. 1 tej ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie ust. 2 tego artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Z ust. 3 powyższego artykułu wynika, że organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Ustęp 5 ww. artykułu stanowi, że osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że prowadzone przez Panią szkolenia, kursy i seminaria, o których mowa we wniosku, spełniają warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, skoro prowadzona przez Panią Akademia jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a zatem jest jednostką objętą systemem oświaty, ponieważ świadczy usługi w zakresie kształcenia.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl