ITPP2/443-585/12/KT - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-585/12/KT Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 16 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pn. "P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pn. "P.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Celem Stowarzyszenia jest:

1.

rozwijanie i propagowanie inicjatyw i postaw sprzyjających rozwojowi placówek edukacyjnych, wychowawczych, kulturalnych, opiekuńczych i sportowych - szczególnie w miejscowości S.,

2.

prowadzenie działań sprzyjających rozwojowi placówek edukacyjnych, wychowawczych, kulturalnych, opiekuńczych i sportowych - szczególnie w miejscowości S.,

3.

prowadzenie szeroko rozumianych działań profilaktycznych przeciwdziałających zjawiskom patologii społecznej,

4.

rozwijanie i propagowanie inicjatyw i postaw sprzyjających rozwojowi miejscowości S. i jego infrastruktury,

5.

prowadzenie działań sprzyjających rozwojowi miejscowości S. i jego infrastruktury,

6.

kreowanie i rozwijanie pozytywnych zainteresowań oraz stylu życia społeczności lokalnej,

7.

prowadzenie działań wspomagających wychowawcze oddziaływania rodziny i szkoły wobec młodego pokolenia,

8.

działania na rzecz upowszechniania ekoturystyki, sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku,

9.

działanie na rzecz promocji zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć,

10.

działanie na rzecz budzenia i wspierania aktywności społecznej,

11.

prowadzenie i wspieranie działań zmierzających do wychowania młodego pokolenia w duchu aktywności społecznej, tolerancji, poczucia wspólnej odpowiedzialności za społeczność lokalną,

12.

prowadzenie działań promujących i popularyzujących walory miejscowości S.,

13.

wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują działania zbieżne z działaniami Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie, niebędące czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, pozyskało z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich środki na realizację operacji dotyczącej promocji aktywnego stylu życia poprzez organizację zajęć nauki pływania. Pozyskane środki nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Nauką pływania zostało objętych 45 dzieci w wieku 8-12 lat, które ze względu na duże odległości z miejsca zamieszkania do różnego rodzaju akwenów wodnych, nie mają możliwości obcowania z wodą. Dzieci czas wolny spędzają w domach, najczęściej przed telewizorem lub komputerem. Odsetek dzieci, które uprawiają jakikolwiek sport jest znikomy. Poprzez naukę pływania, która sprawia dzieciom dużo radości, Stowarzyszenie chce zaszczepić w uczestnikach projektu nawyk aktywnego spędzania czasu wolnego. Głównymi celami Stowarzyszenia jest popularyzacja aktywnego spędzania czasu wolnego, wszechstronny rozwój organizmu, nauka pływania elementarnego, jak też oswajanie z wodą. Cele te realizuje poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych w zakresie nauki pływania, a następnie poprzez zorganizowanie zawodów pływackich.

Zakupiono następujące towary i usługi:

1.

wstęp na basen (Park Wodny),

2.

zakup pucharów i dyplomów,

3.

zakup słodyczy,

4.

instruktażu nauki pływania.

Zorganizowane w ramach realizacji ww. zadania zajęcia z nauki pływania, były bezpłatne. Uczestnicy zajęć nie ponosili kosztów związanych ze wstępem na basen oraz instruktorem nauki pływania.

Za udział w zawodach pływackich od uczestników nie były pobierane opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie, realizując ww. zadanie, może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, nie przysługuje w żaden sposób możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powołane przez Stowarzyszenie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), które obowiązywało od dnia 1 stycznia 2011 r. do 5 kwietnia 2011 r., regulowało powyższe kwestie w analogiczny sposób w rozdziale 9 oraz § 8 ust. 3 i 4.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji ww. operacji, nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 18-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl