ITPP2/443-581/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-581/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu pn. "...".

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Agencja, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach umowy o udzielenie wsparcia realizowała projekt pn. "..." na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Województwa współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Poddziałania 1.2.1 Programu "Instytucje Otoczenia Biznesu" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W projekcie założono, że w ramach otrzymanego dofinansowania (wsparcia, dotacji celowej) stanowiącego bezzwrotną pomoc na pokrycie części wydatków oraz udziału własnego zostanie wybudowany budynek, w którym powstanie Ośrodek szkoleniowo-informacyjny przedsiębiorczości (OSIP). Celem i głównym zadaniem OSIP-u jest stworzenie swoistego rodzaju centrum biznesu poprzez kontynuowanie i rozszerzanie zakresu usług świadczonych na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw w postaci bezpłatnych usług informacyjnych i szkoleniowych w ramach realizowanych projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Dzięki bezpłatnym usługom informacyjno-konsultacyjnym przedsiębiorcy mogą uzyskać informacje na temat możliwości dofinansowania swoich inwestycji, sposobach ubiegania się o środki unijne na działalność inwestycyjną, pozyskać kontakty z innymi przedsiębiorcami z branży i spoza niej. Uzyskać pomoc przy przezwyciężaniu problemów natury prawnej, organizacyjnej itp. Świadczone usługi informacyjno-konsultacyjne pozwalają przedsiębiorcom wybrać najefektowniejszą formę wsparcia z rynku unijnych programów pomocowych, co przyczynia się do rozwoju MSP w województwie, a także wpływa na konkurencyjność gospodarki całego regionu, co przekłada się na wzrost liczby miejsc pracy oraz wyższą jakość produktów i usług świadczonych odbiorcom. Ponadto, w ramach organizowanych spotkań informacyjnych, zainteresowane osoby uzyskują informacje dotyczące rozpoczynania prowadzenia działalności gospodarczej i możliwościach uzyskania pomocy w postaci pożyczek i poręczeń. W budynku realizowane są również projekty współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Zgodnie z umową przyjęto stanowisko, że nabywane w ramach projektu towary i usługi związane z realizacją inwestycji (budowa budynku OSIP), w której świadczone są wyłącznie bezpłatne usługi informacyjne i realizowane zadania nie mające związku z czynnościami opodatkowanymi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków, podatek od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji (budowa budynku), będzie kosztem kwalifikowalnym.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do świadczonych bezpłatnie usług informacyjno-konsultacyjnych i realizowanych zadań, nie mających związku z czynnościami opodatkowanymi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Agencja stwierdziła, że zadania i usługi realizowane w budynku nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Agencji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi - jak wskazano we wniosku - nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym nie przysługuje także zwrot różnicy podatku naliczonego nad należnym.

Jednoczenie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl