ITPP2/443-579/08/EŁ - Stawka podatkowa przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego na zlecenie spedytora.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-579/08/EŁ Stawka podatkowa przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego na zlecenie spedytora.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca (data wpływu 2 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 17 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 22% przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego na zlecenie spedytora - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 22% przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego na zlecenie spedytora.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka cywilna (firma krajowa) świadczy usługi transportowe na rzecz podmiotu krajowego, który wykonuje wewnątrzwspólnotowe i międzynarodowe usługi transportowe. Spółka nie posiada NIP UE, natomiast zleceniodawca taki NIP UE posiada. Spółka wskazała, iż w przedmiotowej sprawie załadunek odbywa się w Polsce, natomiast końcowa odprawa dokonywana jest na Ukrainie. Spółka wykonuje zlecenie (usługę transportową) na rzecz polskiego spedytora i jemu wystawia fakturę VAT. Poinformowała, iż wykonując usługę transportową dysponuje następującymi dokumentami: listem przewozowym CMR oraz dowodem odprawy celnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jaką stawką podatku należy prawidłowo wystawić fakturę na rzecz polskiego spedytora za wykonaną przez Spółkę usługę transportową na trasie B. - K....

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować stawkę podatku w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

I tak w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Definicja pojęcia usługi transportu międzynarodowego zawarta jest w art. 83 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy, z którego wynika, iż przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się: przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to między innymi transport z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, iż trasa transportu towaru rozpoczyna się (miejsce nadania) na terytorium Polski, a miejscem przyjazdu (przeznaczenia) jest kraj poza terytorium Wspólnoty (Ukraina). Zatem świadczona przez Spółkę usługa transportowa na trasie Polska - Ukraina spełnia warunki do uznania jej za usługę transportu międzynarodowego na podstawie powołanego wyżej art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Przepis art. 28 ustawy dotyczy wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, zatem nie znajduje on zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Zatem, mając na uwadze przepisy art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0%. Natomiast pozostała część tej usługi wykonywana na odcinku trasy przebiegającym poza granicami kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Należność za usługę transportu należy wykazać na fakturze w dwóch pozycjach, tj. w rozbiciu na odcinek krajowy z podaniem liczby kilometrów - opodatkowany stawką 0% i odcinek wykonany poza terytorium kraju jako niepodlegający opodatkowaniu w Polsce.

Jednakże, aby firma świadcząca usługę transportu międzynarodowego mogła zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Z powyższego przepisu wynika, iż aby przysługiwało prawo do zastosowania stawki podatku 0%, z dokumentów musi jednoznacznie wynikać, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż dysponuje następującymi dokumentami: listem przewozowym CMR oraz dokumentem odprawy celnej.

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny, wskazać należy, iż Spółka świadcząc usługi transportowe na rzecz podmiotu krajowego, dysponując dokumentami, tj. CMR i dowodem odprawy celnej, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, winna opodatkować stawką podatku w wysokości 0%. Natomiast pozostała część usługi wykonywana na odcinku trasy przebiegającym poza granicami kraju (jako niepodlegającą opodatkowaniu na terenie Polski) podlega rozliczeniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, tj. na Ukrainie według zasad tam obowiązujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl