ITPP2/443-578/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-578/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Szybka Kolej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Szybka Kolej (...)".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasta uczestniczy w realizacji projektu pn. "Szybka Kolej (...)" będącego wspólnym przedsięwzięciem trzech miast oraz PKP SA, PKP PLK SA. Projekt został wpisany na listę projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, Priorytet VII Transport przyjazny środowisku, Działanie 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych. Projekt składa się z trzech podprojektów: Podprojekt I - "Integracja systemu (...)", Podprojekt II - "Stworzenie zintegrowanego systemu (...)", Podprojekt III - "Budowa linii (...)".

Podprojekt I realizowany jest przez Gminę Miasta, PKP SA i PKP PLK SA. i będzie polegał m.in. na:

* przebudowie torowisk tramwajowych,

* budowie i przebudowie przystanków tramwajowych,

* stworzeniu systemu monitorowania bezpieczeństwa pasażerów w komunikacji zbiorowej,

* modernizacji systemu sterowania dostosowanego do potrzeb taboru niskopodłogowego,

* budowie nowych linii kolejowych,

* budowie obiektów inżynieryjnych,

* rewitalizacji obiektów dworcowych,

* modernizacji infrastruktury kolejowej.

Beneficjentem w Podprojekcie I jest Gmina Miasta. Zadania dotyczące rewitalizacji dworców mają być realizowane przez PKP S.A., natomiast zadanie dotyczące modernizacji infrastruktury kolejowej realizowane będzie przez PKP PKL S.A. Gmina Miasta uczestniczy jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych projektu w przygotowaniu i realizacji podprojektu II projektu, którego Beneficjentem jest Samorząd Województwa. Zadaniem do zrealizowania przez Gminę jest zakup taboru tramwajowego i udział w realizacji zadania pn. Stworzenie Związku Taryfowego poprzez wdrożenie elektronicznego systemu pobierania opłat przewozowych w komunikacji publicznej przy zastosowaniu karty elektronicznej bezstykowej wraz z zakupem automatów biletowych.

Zakupiony tabor tramwajowy będzie własnością Gminy i będzie służył realizacji zadań własnych Gminy, tj. zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (w odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Planuje się przekazanie taboru do użytkowania na podstawie umowy dzierżawy Miejskiemu Zakładowi Komunikacji (obecnie zakład budżetowy gminy, docelowo sp. z o.o), przy czym brane są pod uwagę dwa rozwiązania dotyczące sprzedaży biletów:

* prowadzone przez Gminę (przychody ze sprzedaży biletów będą przychodami gminy).

* prowadzone przez MZK (przychody ze sprzedaży biletów będą przychodami MZK).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zadania polegającego na zakupie taboru, biorąc pod uwagę stan faktyczny, istnieje możliwość odzyskania przez Gminę podatku od towarów i usług w przypadku:

* sprzedaży biletów prowadzonej przez Gminę,

* sprzedaży biletów prowadzonej przez MZK.

Zdaniem Wnioskodawcy, po powołaniu treści art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 2 i 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku, gdy sprzedaży biletów dokonuje Gmina, istnieje możliwość odzyskania podatku określonego w otrzymanych fakturach z tytułu nabycia taboru, ze względu na związek inwestycji polegającej na zakupie tramwajów z czynnościami opodatkowanymi w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Ponadto udostępnienie przez Gminę nabytego taboru MZK za wynagrodzeniem w postaci czynszu dzierżawnego, stanowić będzie odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w przypadku, gdy sprzedaży biletów dokonuje MZK, pomimo braku bezpośredniego związku zakupu taboru ze sprzedażą biletów, istnieje możliwość odzyskania podatku z tytułu nabycia taboru ze względu na związek inwestycji z odpłatnym świadczeniem usług jakim jest pobieranie wynagrodzenia w postaci czynszu dzierżawnego, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że ze względu na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów (taboru) z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (dzierżawa), Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu zarówno w przypadku, kiedy sprzedaży biletów dokonywać będzie Gmina, jak i w sytuacji, kiedy sprzedaż dokonywać będzie MZK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl