ITPP2/443-574/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-574/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 30 lipca 2010 r. Gmina podpisała umowę z Województwem o dofinansowanie projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 7 - "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego" Działanie 7.1. - "Tworzenie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego".

W ramach projektu zostaną wybudowane:

* ciągi pieszo-rowerowe,

* ciągi pieszo-jezdne, schody terenowe,

* pomost rekreacyjny na jez.,

* oświetlenie parkowe oraz kanalizacja teletechniczna na potrzeby monitoringu.

Teren, na którym będzie realizowana inwestycja, jest własnością Gminy. Na terenie działki, która jest własnością Skarbu Państwa zlokalizowany będzie pomost. Gmina posiada prawo do dysponowania gruntem. Po realizacji projektu zarząd nad infrastrukturą będzie sprawował Wydział Mienia Komunalnego, który jest w strukturach Urzędu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych, w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekt nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina stwierdziła, że pozyskane środki przez Gminę nie są uważane za środki, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Wskazała, że nie będzie czerpała dochodu z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury, która pozostanie własnością Gminy. W związku z realizacją inwestycji, Gmina nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tzn. nie będzie dokonywać sprzedaży towarów oraz nie będzie świadczyć usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że wskazane przez Gminę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), które w sposób analogiczny regulowało ww. kwestię, obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje projekt, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, polegający na budowie promenady pieszo-rowerowej wzdłuż nabrzeża jeziora. W ramach ww. projektu zostaną wybudowane między innymi ciągi pieszo-rowerowe, jezdne, schody terenowe, pomost rekreacyjny. Po realizacji projektu zarząd nad infrastrukturą będzie sprawował Wydział Mienia Komunalnego, który jest w strukturach Urzędu Miasta.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo należy wskazać, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl