ITPP2/443-572/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-572/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazywania w deklaracji VAT-7 obrotów z tytułu najmu lokalu użytkowego należącego do Urzędu Miasta i Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazywania w deklaracji VAT-7 obrotów z tytułu najmu lokalu użytkowego należącego do Urzędu Miasta i Gminy.

W przedmiotowym wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła umowę na zarządzanie zasobami komunalnymi z Urzędem Miasta i Gminy za co wystawia fakturę sprzedaży na usługę zarządzania nieruchomościami ze stawką zw. Urząd Miasta i Gminy reprezentowany przez Spółkę podpisał umowę najmu lokalu użytkowego z najemcą oraz zobowiązał Spółkę do wystawienia faktury sprzedaży, pobierania wpłat za czynsz i przekazywania go do Urzędu. Właścicielem lokalu użytkowego jest Urząd Miasta i Gmin, a Spółka działa w imieniu i na rzecz Urzędu Miasta i Gminy.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 21 lipca 2008 r., zadano następujące pytanie:

Czy kwota należna z tytułu najmu lokalu użytkowego stanowi obrót Spółki i czy przychód ten powinien zostać ujęty w deklaracji VAT-7.

Zdaniem Spółki wpływy z tytułu najmu lokalu nie stanowią obrotu Spółki i nie powinny być ujmowane w deklaracji VAT-7, a Spółka powinna jedynie wystawiać fakturę sprzedaży gdzie sprzedawcą będzie Urząd Miasta i Gminy, a wystawcą Spółka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 2 pkt 22 sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem w zestawieniu z zapisem art. 29 ust. 1, obrotem jest kwota należna m.in. z tytułu świadczenia usług.

Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu użytkowego lub mieszkalnego przez jego najemcę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka działa w imieniu i na rzecz Urzędu Miasta i Gminy, a więc podejmowane czynności przez Wnioskodawcę w postaci zawierania z najemcą umowy najmu, wystawiania faktur, czy pobierania wpłat za czynsz, są dokonywane w imieniu i na rzecz właściciela. Za usługi w zakresie zarządzania nieruchomością Spółka wystawia faktury sprzedaży na rzecz właściciela lokalu użytkowego, którym jest Urząd Miasta i Gminy. Zatem kwota należna z tytułu czynszu (wartość - wynikająca z faktury), jak i pobierane wpłaty z tego tytułu, które odprowadzane są przez Spółkę na rachunek Urzędu nie są dla Wnioskodawcy kwotami należnymi, o których mowa w art. 29 ust. 1 i tym samym nie stanowią dla Spółki obrotu, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Spółka nie świadczy usługi w zakresie wynajmu zasobów lokalowych, a jedynie reprezentuje w tym zakresie Urząd. Zarządca, w tym przypadku Spółka, działając w imieniu i na rzecz Urzędu Miasta i Gminy pośredniczy w przekazywaniu czynszu za najem, który nie stanowi dla Spółki wynagrodzenia za świadczoną usługę, gdyż wynajmującym (usługodawcą) jest Urząd. Wobec powyższego zarządca nieruchomości działając w imieniu i na rzecz Urzędu, nie staje się wynajmującym (świadczącym usługę najmu), a jedynie reprezentantem właściciela. Podmiotem świadczącym usługę najmu, a więc otrzymującym z tego tytułu wynagrodzenie jest właściciel lokalu użytkowego, czyli Urząd Miasta i Gminy.

Reasumując należy uznać, że kwoty należne wynikające z faktur wystawianych przez Spółkę w imieniu i na rzecz Urzędu z tytułu czynszu za przedmiotowy lokal użytkowy nie stanowią Jej obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 i tym samym nie będą ujmowane w deklaracji VAT-7.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca w stanowisku odniósł się do sposobu wystawienia faktury, a pytanie nie obejmowało swoim zakresem tego zagadnienia, zatem niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony stan faktyczny w kontekście zadanego pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl