ITPP2/443-56b/10/AP - Brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania wybudowanej przez gminę linii energetycznej, przy budowie której nie było prawa do odliczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-56b/10/AP Brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania wybudowanej przez gminę linii energetycznej, przy budowie której nie było prawa do odliczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania linii energetycznej spółce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania linii energetycznej spółce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 19 maja 2009 r. Gmina zawarła ze spółką umowę o warunkach przebudowy linii energetycznej, w której zobowiązała się do sfinansowania przedsięwzięcia w całości. Ponadto w umowie zawarto oświadczenie stron, że z chwilą przyłączenia wytworzonych urządzeń do sieci należącej do spółki, ich własność przejdzie na jej rzecz. Gmina wywiązała się z postanowień umowy, a przyłączenie urządzeń nastąpiło 5 października 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność nieodpłatnego przekazania wytworzonych urządzeń spółce podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność nieodpłatnego przekazania urządzenia spółce, nie podlega opodatkowaniu, gdyż:

1.

Gmina za pomocą urzędu realizuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. zaopatrzenie w energię elektryczną, w związku z czym wytworzenie urządzeń i przekazanie ich spółce było związane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

2.

w związku z inwestycją nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

*

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasobu naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań własnych gminy został zawarty w art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z punktem 3 tego przepisu, do zadań własnych należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną.

Z wniosku wynika, że Gmina dokonała przebudowy linii energetycznej. Zgodnie z zawartą umową, w chwili przyłączenia wytworzonych urządzeń do sieci należącej do spółki, Gmina przekazała ją nieodpłatnie tej spółce.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz fakt, iż Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w trakcie realizacji inwestycji (co rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-56a/10/AP), nie została spełniona jedna z przesłanek zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, powodująca uznanie nieodpłatnego przekazania urządzeń za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu. Zatem czynność przekazania linii energetycznej spółce nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednocześnie wskazuje się, iż rozstrzygnięcie kwestii podmiotowości podatkowej Gminy i Urzędu Gminy, zawarto w odrębnej interpretacji nr ITPP2/443-56c/10/AP.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl