ITPP2/443-561/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-561/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem zboża od rolnika ryczałtowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem zboża od rolnika ryczałtowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółka) jest przetwórcą zbóż na cele konsumpcyjne, zobowiązanym - zgodnie z ustawą o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych - do naliczania i pobierania od dostawców zbóż opłaty wynikającej z art. 3 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy. Zboże nabywane jest między innymi od rolników ryczałtowych. W takim przypadku Spółka wystawia faktury VAT RR, a następnie odlicza podatek naliczony. Przykładowo: rolnik ryczałtowy dostarcza zboże o wartości 1.000 zł; Spółka wystawia fakturę VAT RR i jednocześnie składa pisemne oświadczenie, że naliczona i pobrana będzie oplata na fundusz promocji ziarna i przetworów zbożowych w kwocie 1 zł. Kwota, która będzie przelana na rachunek rolnika, wyniesie zatem 999 zł, gdyż kwota 1 zł będzie potrącona jako należność wynikająca z ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z brzmieniem art. 116 ust. 9a ustawy o podatku do towarów i usług, należność wynikająca z art. 3 ustawy o funduszach promocji rolno-spożywczych jest należnością za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu wynikającą z "innych ustaw" i czy w sytuacji jej potrącenia od rolnika ryczałtowego z faktury VAT RR nadal występuje prawo do odliczenia kwoty podatku stanowiącej wartość dostarczonego przez rolnika ryczałtowego zboża, czyli w opisanym przykładzie kwoty 1.000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie treść art. 116 ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług, należność wynikająca z ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych jest ewidentnie należnością wynikająca z ustawy i w związku z tym może zostać potrącona (art. 498 ustawy kodeks cywilny). Literalne brzmienie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług pozwala na odliczenie kwoty podatku naliczonego określonego na fakturze VAT RR. Wobec dostawcy (rolnika ryczałtowego) regulowana jest cała kwota zobowiązania, a kwota 1 zł jest jedynie potrącana tytułem zobowiązania wynikającego z "innej ustawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 (ust. 2 pkt 3 ww. artykułu).

Stosownie do treści art. 116 ust. 1 ww. ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać, m.in. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych (ust. 2 pkt 10 ww. artykułu)

Zgodnie z treścią ust. 6 ww. artykułu, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1.

nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2.

zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3.

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych (art. 116 ust. 8 ustawy).

Stosownie do treści ust. 9a ww. artykułu, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799), wpłaty na fundusze promocji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2-9, są naliczane, w wysokości 0,1% wartości netto, od zbóż, będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych są obowiązani przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa na cele konsumpcyjne zbóż, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 6 lit. a) (ust. 3 pkt 5 ww. artykułu).

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że podmioty nabywające produkty rolne (np. zboża) od rolników ryczałtowych mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą w tym przypadku stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo powyższe zostało uzależnione od konieczności spełnienia określonych warunków, m.in. zapłaty należności za produkty rolne, obejmującej również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu. Powyższy warunek dotyczy tej części zapłaty. która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów. Przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka, będąca przetwórcą zbóż na cele konsumpcyjne, nabywa zboże od rolników ryczałtowych. W związku z powyższym wystawia rolnikom faktury VAT RR obejmujące należność za nabyte zboża. Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, zobowiązana jest do naliczania i pobierania wpłat na Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych. Wpłaty te pobiera w drodze potrącenia od kwoty należności określonej na fakturze dokumentującej nabycie zboża.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącego zryczałtowany zwrot podatku, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie wystąpią przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ww. ustawy. Zapłata za produkty rolne może zostać pomniejszona o kwotę dostarczonych rolnikowi ryczałtowemu towarów i usług, także wpłat na Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl