ITPP2/443-559/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-559/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 6 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wliczenia kwoty podatku akcyzowego do "kwoty nabycia" w przypadku ustalania podstawy opodatkowania sprzedaży samochodu używanego w systemie VAT-marża - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wliczenia kwoty podatku akcyzowego do "kwoty nabycia" w przypadku ustalania podstawy opodatkowania sprzedaży samochodu używanego w systemie VAT-marża.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży samochodów. Jest podatnikiem VAT. Przy sprzedaży pojazdów wystawia faktury VAT - procedura marży. Zamierza Pan nabyć samochód używany z krajów Unii Europejskiej. Sprowadzając pojazd z zagranicy zobowiązany jest Pan do zapłaty podatku akcyzowego w Urzędzie Celnym. Bez zapłaty tego podatku nie można wprowadzić samochodu używanego do obrotu na polskim obszarze celnym. Wymóg wprowadza ustawodawca. Akcyza jest płacona na rzecz budżetu państwa. Pozostałe wydatki ponoszone są na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Sprzedając samochód wystawia Pan fakturę VAT - procedura marży i oblicza marżę. Kosztem nabycia jest koszt poniesiony na zakup samochodu za granicą. Uważa Pan również, że do kosztu zakupu powinien być doliczany podatek akcyzowy i suma tych dwóch składników powinna być podstawą obliczenia marży. Akcyza nie jest objęta podatkiem VAT. Brak możliwości doliczenia akcyzy do kwoty zakupu w praktyce prowadzi do zapłaty VAT od akcyzy, czyli do podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku stosowania faktury VAT - procedura marzy, wyliczając VAT należny można doliczyć podatek akcyzowy do kosztów nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, do kosztów nabycia samochodu używanego sprowadzonego z zagranicy powinno dodawać się podatek akcyzowy.

Wskazał Pan, że ustawodawca zobowiązuje importera do zapłaty podatku akcyzowego pod rygorem zakazu wprowadzenia do obrotu na polskim obszarze celnym, więc jest to koszt nieuchronny i wymierzony, więc powinno być prawo do jego odliczenia.

Stwierdził, że niedoliczenie podatku akcyzowego do kosztów nabycia powoduje podwójne opodatkowanie, gdyż podatek akcyzowy nie jest rozbity na kwotę netto i VAT i podatku od towarów i usług nie można odliczyć od zapłaconej akcyzy.

Przedstawił Pan przykładowe wyliczenie.

10.000 zł - zakup samochodu,

300 zł - podatek akcyzowy,

11.000 - sprzedaż samochodu.

Zakup z doliczeniem podatku akcyzowego:

Marża - 700,00 zł

Netto - 569,10 zł,

VAT - 130,90 zł.

Zakup bez doliczenia podatku akcyzowego:

Marża 1.000,00 zł,

Netto - 813,00 zł,

VAT 187,00 zł.

Wskazał Pan na różnicę w kwotach VAT w wysokości 56,10 zł, czyli taką, "jakby podatek akcyzowy w wysokości 300,00 zł rozbić na kwoty: netto - 243,90 zł i VAT 56,10 zł." Stwierdził, że podatku akcyzowego nie można jednak rozbić na netto i VAT. Z wyliczeń wynika, że obliczając VAT należny od marży w przypadku niedoliczenia podatku akcyzowego do kosztów nabycia VAT jest wyższy o kwotę 56,10 zł VAT jest wyższy dokładnie o kwotę wynikającą z podatku akcyzowego, gdzie nie można tego VAT odliczyć. W Pana ocenie jest to podwójne opodatkowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem "kwota nabycia".

Ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tejże ustawy nie określają definicji pojęcia "kwota nabycia". Należy zatem sięgnąć do definicji zawartych w Dyrektywie Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.).

W art. 312 ww. Dyrektywy zawarte są definicje:

1.

"cena sprzedaży" - oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia uzyskanego lub do uzyskania przez podatnika-pośrednika od nabywcy lub osoby trzeciej, włączając w to subwencje bezpośrednio związane z transakcją, podatki, cła, opłaty i należności oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik-pośrednik obciąża nabywcę, z wyłączeniem jednak kwot, o których mowa w art. 79;

2.

"cena nabycia" - oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia, określonego w pkt 1, uzyskanego lub do uzyskania przez dostawcę od podatnika-pośrednika.

Powyższe regulacje wskazują, że dla potrzeb zastosowania procedury "VAT-marża", przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy). Oznacza to, że kwota nabycia to cena, którą podatnik zapłacił dostawcy towaru. Zatem cena ta nie zawiera innych należności (w tym kosztów napraw, części oraz należności publicznoprawnych), jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, ale nie zostały zapłacone dostawcy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy (wspólnotowe i krajowe) należy stwierdzić, że określając podstawę opodatkowania (marżę) w związku ze stosowaniem procedury "VAT-marża" do dostaw towarów używanych (przedmiotowych samochodów osobowych) - wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku - winien Pan wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług. Skoro kwota uiszczonego podatku akcyzowego nie stanowi należności, którą otrzymuje dostawca pojazdu, nie może być elementem "kwoty nabycia", o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, a tym samym nie obniża podstawy opodatkowania.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie zawiera oceny, w ramach jakiej procedury nastąpi nabycie pojazdu (wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy "VAT-marża") a fakt, że pojazd zostanie nabyty w systemie "VAT-marża" przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl