ITPP2/443-558/10/KT - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych za pośrednictwo w płatnościach za eksport pośredni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-558/10/KT Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych za pośrednictwo w płatnościach za eksport pośredni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę podlegającą opodatkowaniu wykonywanych czynności oraz sposobu ich udokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 20 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę podlegającą opodatkowaniu wykonywanych czynności oraz sposobu ich udokumentowania.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie opodatkowaną, współpracuje z firmą krajową przy sprzedaży towarów produkowanych i sprzedawanych przez tę firmę, a ponadto świadczy usługi agencyjne na rzecz eksportu pośredniego tychże towarów na rzecz nabywców z państw nieobjętych Europejskim Obszarem Gospodarczym. Spółka podpisała ostatnio z firmą krajową X umowę, zgodnie z którą firma ta ma zapłacić Spółce premię pieniężną w wysokości 1,25% od płatności jakie w danym miesiącu uregulują odbiorcy z krajów nieobjętych EOG na rzecz firmy krajowej X, poprzez rachunek bankowy Spółki. Jest to rachunek bankowy otwarty tylko w tym celu i służy tylko do wpływu zapłaty za eksport pośredni firmy krajowej X od firm rosyjskich za zakupiony towar. Z chwilą wpływu waluty na ww. konto powiernicze, Spółka przekazuje bez zbędnej zwłoki pieniądze na rachunek bankowy firmy krajowej X. Premia pieniężna w wysokości 1,25% przyznawana jest Spółce za pośrednictwo w płatnościach na rzecz firmy krajowej X od firm rosyjskich za zakupiony towar. Ww. czynność, za którą przyznawana jest prowizja - wynagrodzenie, nie jest sklasyfikowana w PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obciążając firmę krajową premią pieniężną w wysokości 1,25%, Spółka musi traktować to jako premię pieniężną i obciążyć notą, czy jako usługę i wystawić fakturę VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna wyliczoną premię pieniężną od płatności odbiorców z krajów trzecich, zrealizowanych na rzecz firmy z Polski poprzez rachunek Spółki, potraktować jak usługę i wystawić fakturę VAT ze stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1, z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. "premie pieniężne". Skutki podatkowe ich wypłacania kontrahentom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie "premie" te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z ust. 13 tego artykułu, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą wyłącznie opodatkowaną. Współpracuje z firmą krajową przy sprzedaży towarów produkowanych i sprzedawanych przez tę firmę. Ostatnio podpisała z firmą krajową X umowę, zgodnie z którą firma ta ma zapłacić Spółce "premię pieniężną" w wysokości 1,25% za pośrednictwo w płatnościach za eksport pośredni firmy krajowej X od firm rosyjskich za zakupiony towar, dokonywanych poprzez otwarty wyłącznie w tym celu rachunek bankowy Spółki. Z chwilą wpływu waluty na ww. konto powiernicze, Spółka przekazuje bez zbędnej zwłoki pieniądze na rachunek bankowy firmy krajowej X. Ww. czynność, za którą przyznawana jest "prowizja" - wynagrodzenie, nie jest sklasyfikowane w PKWiU.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż - o ile wynikające z zawartej umowy pomiędzy Spółką a firmą krajową X, opisane we wniosku czynności uznane przez Wnioskodawcę za usługę pośrednictwa w płatnościach, będą rzeczywiście wykonywane, a ich całokształt będzie miał wpływ na otrzymanie ww. "prowizji", to pomiędzy stronami zaistnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez Spółkę otrzymującą z tego tytułu określone wynagrodzenie. Wobec powyższego ich świadczenie - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - winno zostać udokumentowane fakturami VAT, zawierającymi stawkę 22%, skoro - jak wskazano we wniosku - usługi te nie są sklasyfikowane w PKWiU.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl