ITPP2/443-558/08/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-558/08/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 24 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu 4 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekt deklaracji VAT-7 w związku z otrzymaniem decyzji naczelnika urzędu celnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekt deklaracji VAT-7 w związku z otrzymaniem decyzji naczelnika urzędu celnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W wyniku kontroli przeprowadzonej u Wnioskodawcy przez pracowników urzędu celnego okazało się, że stosował nieprawidłową taryfikację importowanego towaru, a co za tym idzie stosował niewłaściwą stawkę celną. Z powodu nieuwzględnienia poniesionych przez Wnioskodawcę opłat licencyjnych zaniżona została wartość celna importowanych towarów. Powyższe fakty miały wpływ na wysokość podstawy opodatkowania oraz kwotę podatku od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 29 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Zgodnie z powyższym, w decyzjach pokontrolnych naliczone zostały prawidłowe kwoty podatku od towarów i usług, a różnice między kwotami podatku naliczonymi w zgłoszeniach celnych, a określonymi w decyzjach naczelnika urzędu celnego zostały przelane na wskazane konto bankowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powinniśmy złożyć korekty deklaracji VAT-7 za miesiące, w których ujęte były kontrolowane zgłoszenia celne i skorygować podatek naliczony (w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy jest to podatek naliczony).

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, gdy organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości. Podatnik obowiązany jest zapłacić wówczas różnicę pomiędzy podatkiem zapłaconym zgodnie ze zgłoszeniem celnym, a podatkiem wynikającym z decyzji naczelnika urzędu celnego. Różnica ta - jak wynika z art. 37 ust. 2 ustawy z o podatku od towarów i usług - stanowi podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 2 cytowanej ustawy. W myśl art. 86 ust. 2 tejże ustawy, w przypadku importu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Zatem w omawianej sytuacji dokumentem celnym będzie decyzja wydana przez naczelnika urzędu celnego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał dokument celny (art. 86 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy), w tym przypadku - decyzję naczelnika urzędu celnego. Jeżeli podatnik nie odliczył tego podatku, może tego dokonać również w rozliczeniu za okres następny. W sytuacji, gdy podatnik nie odliczył podatku w ustawowych terminach, może jeszcze dokonać tego rozliczenia poprzez korektę deklaracji za okres, w którym miał prawo do dokonania odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów.

Podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło - art. 29 ust. 13 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 33 ust. 1 cytowanej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek. Jeżeli organ celny stwierdził, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określająca podatek w prawidłowej wysokości (art. 33 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ww. ustawy podatnik jest zobowiązany zapłacić różnicę między podatkiem wynikającym z decyzji naczelnika urzędu celnego, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, a podatkiem pobranym przez ten organ w terminie 10 dni, licząc od dnia doręczenia decyzji. Różnica, o której mowa w ust. 1, dotycząca podatku stanowi podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 2 (art. 37 ust. 2 ustawy).

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego (art. 86 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy). Zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonywał importu towarów. Z powodu błędnej taryfikacji tych towarów oraz niedoliczenia do wartości celnej opłat licencyjnych, konieczne było wydanie przez naczelnika urzędu celnego decyzji określającej podatek od towarów i usług w prawidłowej wysokości. Tak określona kwota podatku stanowi podatek naliczony w rozumieniu art. 82 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (art. 37 ust. 2 tejże ustawy). Stosownie do treści przywołanych przepisów prawo do obniżenia podatku należnego powstaje za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (w tym przypadku decyzję naczelnika urzędu celnego). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w powyższym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy - art. 86 ust. 11 ww. ustawy. Gdyby zaś nie dokonał tego w powyższy sposób, przysługuje mu jeszcze prawo do obniżenia kwoty podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl