ITPP2/443-553/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-553/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się sprzedażą farb i w celu podniesienia popytu na sprzedawane wyroby zawiera umowy z kontrahentami, którym wypaca premie pieniężne z tytułu świadczenia na Jej rzecz usług marketingowych. W związku z tym Spółka zawiera trzy rodzaje umów, w których zobowiązuje się do wypłaty premii pieniężnej w zamian za:

1.

rekomendowanie przez kontrahenta produktów Spółki (umieszczanie w realizowanych projektach materiałów informacyjnych, promocyjnych oraz katalogów otrzymanych od Spółki); tego typu umowy są najczęściej zawierane z architektami, projektantami wnętrz; premia pieniężna należy się po zakupie przez klienta produktów oraz po opłaceniu faktur wystawionych przez Spółkę za te produkty;

2.

osiągnięcie przez kluczowego klienta określonej wielkości zrealizowanych zamówień (potwierdzonych zakupami) w roku kalendarzowym; wielkość zamówień/zakupów uprawniających do otrzymania premii pieniężnej ustalana jest na podstawie tabeli premiowania; tego typu umowy są najczęściej zawierane z dużymi klientami, którzy dokonują zakupów na własne potrzeby;

3.

osiągniecie przez dystrybutora określonej wielkości zrealizowanych zamówień (potwierdzonych zakupami) w roku kalendarzowym; wielkość zamówień/zakupów uprawniających do otrzymania premii pieniężnej ustalana jest na podstawie tabeli premiowania; tego typu umowy są najczęściej zawierane z większymi hurtownikami, którzy dokonują zakupów w celu dalszej odsprzedaży.

Spółka wskazała także, że przedmiotowe umowy o świadczenie usług marketingowych zawierają postanowienia, że premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za podejmowane przez kontrahenta działania w zakresie marketingu, reklamy, inwestycji, zwane łącznie "Usługami marketingowymi", które zmierzają do zwiększenia zakupów oferowanych towarów. Wypłata premii pieniężnej następuje na podstawie faktury wystawionej przez kontrahenta, wykonawcę usługi marketingowej, z którym Spółka zawarła umowę o świadczenie usługi. W związku z tym Spółka odlicza podatek naliczony zawarty w przedmiotowej fakturze na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT wystawionych przez kontrahenta za premię pieniężną z tytułu odpłatnego świadczenia usług marketingowych, o których mowa w stanie faktycznym.

W opinii Wnioskodawcy, zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Według Wnioskodawcy, podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym stanie faktycznym, czynności polegającej na uzyskaniu uprawnienia do otrzymania premii pieniężnej oraz jej wypłacania jest określenie jaki charakter mają działania będące przedmiotem wniosku. Zgodnie z definicją słownika "świadczyć" oznacza - wykonywać coś dla kogoś, na rzecz kogoś, robić dla kogoś coś dobrego ("Popularny słownik języka polskiego", red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, wyd. Wilga 2000).

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że w celu zwiększenia swoich obrotów zobowiązuje się wypłacić kontrahentowi premię pieniężna w celu zachęcenia kontrahentów oraz podmiotów, na których ma on wpływ, do nabywania produktów Spółki. Premia pieniężna nie ma charakteru dobrowolnego, pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Dlatego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności, tj. usługi marketingowe.

Stąd też w opinii Wnioskodawcy, przedstawione zdarzenie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wystawiona została faktura VAT, gdzie za podstawę opodatkowania przyjęto wartość premii pieniężnej (bez należnego podatku VAT) i naliczono 22% podatek. Zatem w opinii Wnioskodawcy należy przyjąć, iż jest to prawidłowy sposób na dokumentowanie zaistniałego zdarzenia gospodarczego. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe usług powinny być udokumentowane przez kontrahenta fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Otrzymana od kontrahenta faktura VAT za premię pieniężną z tytułu płatnego świadczenia usług marketingowvch, stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający na zasadach i w terminach określonych w art. 86 ustawy. Wnioskodawca dodał, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT wystawianych przez kontrahenta za odpłatne świadczenie wskazanych wyżej usług w zakresie, w jakim te usługi wykorzystane zostaną do wykonywania czynności opodatkowanych i jednocześnie wydatki na ich nabycie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2008 r. nr ILPP1/443-306/07-2/BD, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2008 r., nr IP-PP2-443-581/07-2/PS oraz z dnia 19 marca 2008 r., nr IR-PP2-443-76/08-3/MK, a także z dnia 20 maja 2008 r. nr IP-PP2-443-560/08-2/IB, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 marca 2008 r., nr ITPP2/443-306A/07/KL, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 marca 2008 r. nr IBPP1/443-71/08/AZb/KAN-360/01/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie udzielane premie pieniężne są związane z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących obciążenie z tytułu tych premii.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w celu podniesienia popytu na swoje wyroby zawiera z kontrahentami umowy, na podstawie których wypłaca im premie pieniężne z tytułu świadczenia usług marketingowych polegających między innymi na rekomendowaniu przez kontrahenta produktów Spółki (umieszczanie w realizowanych projektach materiałów informacyjnych, promocyjnych oraz katalogów otrzymanych od Spółki), osiągnięciu przez kluczowego klienta lub dystrybutora określonej wielkości zrealizowanych zamówień (potwierdzonych zakupami) w roku kalendarzowym.

Wnioskodawca wskazał, że premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za podejmowane przez kontrahenta działania w zakresie marketingu, reklamy, inwestycji, które zmierzają do zwiększenia zakupów towarów oferowanych przez Spółkę.

Z wniosku o wydanie interpretacji nie wynika wprost, że premie pieniężne nie są związane z konkretną dostawą. Jednakże ww. działania kontrahentów Spółki świadczą o tym, że mają one bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego przez nich wynagrodzenia, a wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W związku z tym uznać należy, że Wnioskodawcy, jako nabywcy przedmiotowej usługi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahentów za odpłatne świadczenie usług, w zakresie o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie występują inne przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl