ITPP2/443-54B/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-54B/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółdzielnię we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 17 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 10 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2008 r. przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2008 r. przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokatorzy Spółdzielni posiadają następujące spółdzielcze prawa do lokali: spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do garażu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego. Na mocy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielcy składają wnioski celem przeniesienia wyżej wymienionych tytułów prawnych do lokali mieszkalnych i użytkowych w prawo odrębnej własności. Zdecydowaną większość zasobów mieszkaniowych Spółdzielni stanowią lokale mieszkalne, garaże i lokale użytkowe wybudowane przed 1990 r. Zarówno spółdzielcze lokatorskie jak i własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży zostały ustanawiane i zasiedlane po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wśród lokatorów są osoby, które po 1 maja 2004 r. przejęły po kimś lokal w wyniku zamiany lub spadku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności jest opodatkowane od 1 stycznia 2008 r. podatkiem od towarów i usług, w przypadku gdy kolejne zasiedlenie oraz ustanowienie prawa dla kolejnego lokatora nastąpiło po 1 maja 2004 r., a pierwsze zasiedlenie i ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności w przypadku gdy własnościowe prawo zostało ustanowione po 1 maja 2004 r., a pierwsze zasiedlenie i ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r. - będzie opodatkowane na zasadach ogólnych z uwzględnieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, który zwalnia od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy. Zwolnienie nie dotyczy jednak części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicję towaru zawiera art. 2 pkt 6 ustawy, z którego wynika, że towarami są również budynki i budowle lub ich części, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zatem w myśl tego przepisu, spółdzielcze prawa do lokalu zostały zrównane dla celów podatkowych z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel. W związku z tym przeniesienie ww. praw należy traktować jako dostawę towarów.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pierwsze zasiedlenie mieszkania miało miejsce przed 1 maja 2004 r.

Zatem odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność traktowane jest jako dostawa towarów, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl