ITPP2/443-539/14/RS - Prawo urzędu miasta do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy wraz z rozbudową i zmianą przeznaczenia budynku oddanego następnie w trwały zarząd na rzecz gminnej jednostki budżetowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-539/14/RS Prawo urzędu miasta do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie przebudowy wraz z rozbudową i zmianą przeznaczenia budynku oddanego następnie w trwały zarząd na rzecz gminnej jednostki budżetowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "W... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "W...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Dnia 25 stycznia 2013 r. Gmina zawarła umowę z Województwem o dofinansowanie Projektu "W... " w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Osi Priorytetowej I Wzrost innowacyjności i wspieranie przedsiębiorczości w regionie Działania 1.1 Tworzenie warunków dla rozwoju innowacyjności. Nadrzędnym celem projektu jest wzrost konkurencyjności gospodarki regionu. Celem bezpośrednim jest stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości oraz podniesienie konkurencyjności Gminy. Okres rzeczowej realizacji projektu ustalono na lata 2013-2014. Jednostką realizującą projekt (zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie) jest Urząd Miejski, który jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotowy projekt obejmuje przebudowę wraz z rozbudową i zmianą dotychczasowego przeznaczenia budynku po byłym domu spokojnej starości na potrzeby inkubatora przedsiębiorczości. Wszystkie planowane koszty obejmują: prace przygotowawcze, roboty budowlane, roboty elektryczne, wewnętrzne instalacje sanitarne, zewnętrzne roboty sanitarne, sieć cieplną niskoparametrową, nadzór inwestorski i promocję projektu. W wyniku realizacji projektu przebudowany zostanie dwukondygnacyjny obiekt, w którym na parterze przygotowane pomieszczenia typu "box" przeznaczone będą pod wynajem, natomiast na drugiej kondygnacji utworzona zostanie sala konferencyjna wraz z niezbędnym zapleczem na potrzeby usług szkoleniowo-konferencyjnych. Nowa funkcja wymusza przeprowadzenie rozbiórki i demontażu wielu elementów zagospodarowania terenu, tj. budynku garażowego kolidującego z projektowaną inwestycją, tarasu, schodów, betonowej opaski wokół budynku, wylewanych chodników betonowych itp. Ponadto zakłada się budowę na terenie działki drogi wewnętrznej z miejscami parkingowymi i placem manewrowym dla wozu strażackiego, ciągu pieszych w postaci chodników, elementów małej architektury itp.

Przewidywane nakłady inwestycyjne oszacowane zostały na kwotę 3.850.300,00 PLN, z czego część środków na realizację projektu, tj. 85,00% kosztów kwalifikowanych pozyskano z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Pozostałą część źródeł finansowania projektu, tj. 15,00% kosztów kwalifikowanych stanowić będą środki własne Miasta i Gminy.

Zarządzanie i administrowanie infrastrukturą powstałą w ramach projektu przekazane zostanie Ośrodkowi Przedsiębiorczości, który jest jednostką budżetową Gminy (nie ma osobowości prawnej). Przekazanie w zarządzanie będzie miało formę trwałego zarządu. Z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd Ośrodek Przedsiębiorczości przekazywał będzie na konto Urzędu Miejskiego opłaty roczne (na podstawie art. 82 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami) oraz podatek od nieruchomości (na podstawie art. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych). Ośrodek Przedsiębiorczości na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i do tego dnia nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu. Zadaniem statutowym Ośrodka Przedsiębiorczości jest realizacja zadań związanych ze wspieraniem i upowszechnianiem idei samorządowej, a w szczególności tworzeniem warunków i wdrażaniem programów pobudzania aktywności obywatelskiej, w tym przedsiębiorczości.

W ramach trwałego zarządu Ośrodek Przedsiębiorczości będzie wydzierżawiał pomieszczenia na cele prowadzenia działalności przez przedsiębiorców oraz salę konferencyjną i z tego tytułu będzie pobierał opłaty. Przewidywana roczna sprzedaż usług przez Ośrodek Przedsiębiorczości w pierwszych latach działalności nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: kwoty 150.000 zł), stąd sprzedaż dokonywana przez Ośrodek będzie zwolniona od podatku i nie będzie on dokonywał rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 3 ustawy). W ramach realizowanego projektu do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ponoszone były następujące wydatki: na wykonanie odkrywek konstrukcyjnych, dokumentację projektową, opłatę przyłączeniową, opracowanie projektu zamiennego, opracowanie studium wykonalności, wykonanie analizy finansowo-ekonomicznej do studium, wykonanie tablicy informacyjnej, częściowe wykonanie robót budowlanych, elektrycznych i sanitarnych wewnętrznych i zewnętrznych.

W 2014 r. planowane jest poniesienie następujących wydatków związanych z końcowym wykonaniem robót budowlanych, elektrycznych i sanitarnych wewnętrznych i zewnętrznych, wykonaniem sieci cieplnej niskoparametrowej, robotami drogowymi, wyposażeniem, nadzorem inwestorskim i promocją projektu.

Urząd Miejski przy ponoszeniu ww. wydatków nie odliczał VAT naliczonego, który zwiększył wartość nakładów inwestycyjnych w ramach projektu. Urząd zastanawia się nad prawidłowością rozliczeń na gruncie podatku od towarów i usług w tym zakresie zarówno w zaistniałym stanie faktycznym, czyli do nakładów poniesionych jak i do nakładów planowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Urzędowi Miejskiemu, jako czynnemu podatnikowi VAT przysługiwało i będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na wszystkie inwestycje objęte przedmiotowym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczania podatku od nabyć dokonywanych w ramach tego projektu. Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług;

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Zdaniem Urzędu, jako zarejestrowanemu i czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nabycia dokonywane w ramach inwestycji nie wiążą się ze sprzedażą opodatkowaną. Urząd Miejski po zakończeniu realizacji projektu, jako właściciel nieruchomości (budynki i grunty), oddaje te nieruchomości decyzjami administracyjnymi w trwały zarząd swojej jednostce organizacyjnej, jaką jest Ośrodek Przedsiębiorczości. Jednostka ta będzie używała nieruchomości dla wypełnienia swoich celów statutowych. Zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Urząd Miejski, z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd będzie obciążał swoją jednostkę organizacyjną opłatą roczną. Opłata roczna nie jest czynnością opodatkowaną, jest to usługa zwolniona od tego podatku zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Jak wynika z art. 44 ust. 1 tej ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Stosownie do brzmienia ust. 2 tego artykułu, z wnioskiem o ustanowienie trwałego zarządu występuje jednostka organizacyjna.

Według uregulowania art. 45 ust. 1 ww. ustawy, trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3.

Jak stanowi art. 82 ust. 1 tej ustawy, za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne.

Należy wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik tego podatku.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do treści ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że z uwagi na fakt, że Urząd Miasta oddając w trwały zarząd inkubator przedsiębiorczości nie będzie w odniesieniu do tej transakcji podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonane jak i planowane nabycia nie miały i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem Urząd Miasta nie miał i nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację wskazanego projektu.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji Urzędu Miejskiego, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenie przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl