ITPP2/443-539/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-539/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 16 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2008 r., (data wpływu 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "Bez granic - historia i kultura, czyli polsko-niemieckie spotkania integracyjne." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą " Bez granic - historia i kultura, czyli polsko-niemieckie spotkania integracyjne".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gminie zostało przyznane dofinansowanie, w ramach projektu pod nazwą "Bez granic - historia i kultura, czyli polsko-niemieckie spotkania integracyjne w P.", ze środków Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A. Projekt zakłada integrację polskich i niemieckich środowisk wokół ochrony dziedzictwa historycznego i kulturowego poprzez interdyscyplinarne i integracyjne spotkania Polaków i Niemców, młodzieży i dorosłych, osób słyszących i niesłyszących. Realizacja projektu odbywa się poprzez współpracę kulturalną, społeczną i komunalną strony polskiej i niemieckiej i nie ma charakteru komercyjnego. Spotkania organizowane są w zakładzie budżetowym Urzędu Gminy - ogrodzie dendrologicznym.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych i nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wynikającej z zapisów § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r., ponieważ pochodzą z budżetu Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 21 sierpnia 2008 r., zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze zrealizowanego projektu pod nazwą "Bez granic - historia i kultura, czyli polsko-niemieckie spotkania integracyjne".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako osoba prawna nie prowadzi działalności gospodarczej, a tym samym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, ponieważ w związku z realizacją wskazanego projektu nie będzie dokonywana sprzedaż opodatkowana. Stąd też w opinii Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług jest kosztem Gminy i nie podlega odliczeniu. Tym samym jest kosztem kwalifikowanym w ramach Programu INTERREG III A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl