ITPP2/443-535/12/AD - Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z nabyciem urządzeń medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-535/12/AD Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z nabyciem urządzeń medycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z nabyciem urządzeń medycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z nabyciem urządzeń medycznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zrealizowała umowę o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 1.1.7 Dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw i sektora MSP w zakresie innowacji i nowych technologii. Projekt polegał na zakupie urządzeń medycznych. Umowa dotacji przewidywała zakup urządzeń w wartościach brutto, tj. w wartości netto plus podatek od towarów i usług (podatek od towarów i usług w umowie dotacji jest kosztem kwalifikowanym). Zakupione urządzenia służą do osiągania przychodów zwolnionych od podatku (podstawa prawna: załącznik do ustawy o podatku od towarów i usług nr 4 poz. 9, PKWiU: ex 85 - Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych). Instytucja Pośrednicząca II stopnia RPO WiM 2007-2013 (. Agencja Rozwoju Regionalnego S. A.) wraz z końcem okresu trwałości projektu zwróciła się z wnioskiem o przedstawienie interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej możliwość, bądź też brak takiej możliwości, odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie zrealizowanego projektu w okresie trwałości projektu, tj. w okresie 3 lat od ich zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy firma w związku z realizacją ww. projektu jest uprawniona, bądź nie, do zwrotu podatku od towarów i usług związanego z nabyciem urządzeń medycznych w okresie trwałości projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku od towarów i usług jest określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami nieistotnymi dla omawianego zagadnienia). Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych są zwolnione od podatku od towarów i usług, w związku z czym podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku z faktur zakupu, zarówno w momencie ich zakupu, jak również w okresie 3 lat od ich zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zrealizowała projekt polegający na zakupie urządzeń medycznych. Dokonane zakupy mają związek z czynnościami zwolnionymi od podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiegało nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo należy wyjaśnić, że zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. nr 9 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) - ex 85. Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy której uchylono treść art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy i tym samym został uchylony załącznik nr 4 do niej, natomiast przepisy dotyczące zwolnień od podatku zostały zawarte bezpośrednio w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl