ITPP2/443-530/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-530/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej osiedle - warunkiem spójnego rozwoju Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. złożono wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej osiedle - warunkiem spójnego rozwoju Gminy".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej osiedle - warunkiem spójnego rozwoju Gminy", w ramach Zintegrowanego Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet III Rozwój lokalny, Działanie 3.1 Rozwój obszarów wiejskich. Umowę z Wojewodą o dofinansowanie projektu podpisano w dniu 12 grudnia 2005 r. Całkowity koszt inwestycji wynosi 1.377.250,70 PLN, w tym dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (50%) - 688.625,35 PLN i współfinansowanie z budżetu państwa (10%) - 137.725,07 PLN. Przedmiotem projektu była budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości O., Gmina N. Sieć kanalizacji sanitarnej obsługuje osiedle mieszkaniowe położne na obszarze wiejskim. W ramach projektu wybudowano sieć kanalizacji sanitarnej z przykanalikami do posesji i działek niezabudowanych, a ścieki odprowadzane są do oczyszczalni. Długość wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej wynosi 3.838 m, w tym rurociąg tłoczny - 480,5 m, sieci główne - 3.357,5 m. Ponadto wybudowano przykanaliki - 1.024,1 m, które zakresem swym obejmują odległość od kolektora do granicy działki oraz 5 przepompowni (tłoczni) ścieków. Rzeczowa realizacja projektu odbywała się w okresie czerwiec 2005 r. i maj 2006 r.

Wykonaną infrastrukturę Gmina przekazała do bezpłatnego użytkowania Zakładowi (zakładowi budżetowemu), który podpisywał umowy cywilnoprawne na odbiór ścieków. Wykonując zadanie inwestycyjne pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej osiedle - warunkiem spójnego rozwoju Gminy", Urząd Gminy nie ma prawa do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z wydatkami dotyczącymi ww. zadania i w związku z tym nie miał możliwości odzyskania podatku. Beneficjentem projektu jest Gmina, która nie czerpie korzyści w związku z inwestycją.

W związku z powyższym, w złożonym uzupełnieniu wniosku z dnia 19 września 2008 r., zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w zawiązku z realizacją projektu pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej osiedle - warunkiem spójnego rozwoju Gminy", współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej i budżetu Państwa, w ramach Zintegrowanego Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowana inwestycja pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej osiedle" nie jest wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 25 sierpnia 2006 r., została przekazana, protokołem z dnia 31 sierpnia 2006 r., do bezpłatnego użytkowania Zakładowi (zakładowi budżetowemu). Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca zwraca uwagę, że "Budowa kanalizacji sanitarnej osiedle" stanowi dla samorządu narzędzie umożliwiające zaspokojenie potrzeb społeczności gminy i nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Do tego typu działań publicznych gmina jest zobligowana, zgodnie z art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zgodnie z którym do zakresu działania gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Zgodnie z interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego, Urząd Gminy jako zarejestrowany i czynny podatnik od towarów i usług zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nie ma natomiast uprawnienia do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z wydatkami dotyczącymi realizowanej inwestycji, jeżeli służą one zadaniom nałożonym odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Gmina została powołana i w zakresie których nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wtedy, gdy inwestycja nie jest związana z wykonywań przez Gminę czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietna 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), ponieważ nie są to środki, o których mowa w § 6 wskazanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo informuje się, że tutejszy organ nie dokonywał oceny dokumentów załączonych do wniosku, bowiem zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym wydana interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl