ITPP2/443-527a/09/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-527a/09/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odprowadzenia podatku należnego wraz z odsetkami od opłat uiszczonych w związku ze zrealizowaną inwestycją budowy wodociągu, początkowo oddaną w bezpłatne używanie, a następnie w używanie odpłatne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odprowadzenia podatku należnego wraz z odsetkami od opłat uiszczonych w związku ze zrealizowaną inwestycją budowy wodociągu, początkowo oddaną w bezpłatne używanie, a następnie w używanie odpłatne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2005 r. zrealizowała inwestycję pod nazwą: "Rozbudowa infrastruktury krainy otwartych okiennic - budowa wodociągu we wsi S." w ramach projektu. Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Do wydatków kwalifikowanych projektu został zaliczony podatek od towarów i usług. Po zakończeniu inwestycji, tj. z dniem oddania do użytkowania, wodociąg został bezpłatnie przekazany do eksploatacji i administrowania Gospodarstwu Pomocniczemu przy "Z", zwanym w umowie usługobiorcą-dzierżycielem, który uzyskuje przychody z tytułu eksploatacji tej inwestycji. Gmina nie uzyskiwała z tego tytułu żadnych dochodów. W dniu 2 kwietnia 2007 r. do umowy został wprowadzony zapis, iż usługobiorca-dzierżyciel będzie odprowadzał na rachunek Gminy 0,10 zł od każdego sprzedanego 1 m 3 wody, raz na kwartał, poczynając od dnia 1 listopada 2007 r. W związku z powyższym Gmina dokonała korekt deklaracji i odprowadziła od tej opłaty należny podatek wraz z odsetkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina postąpiła prawidłowo odprowadzając należny podatek od towarów i usług wraz z odsetkami, od opłat uiszczonych przez Gospodarstwo Pomocnicze, za okres od 1 listopada 2007 r. do 31 marca 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina prawidłowo postąpiła odprowadzając należny podatek od towarów i usług wraz z odsetkami, od opłat uiszczonych przez Gospodarstwo Pomocnicze uważając, iż od 1 listopada 2007 r. zmieniło się przeznaczenie inwestycji, z niezwiązanej ze sprzedażą opodatkowaną na związaną ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie wskazuje się, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) powołane zostały w brzmieniu obowiązującym w okresie, którego dotyczy złożony wniosek, tj. od dnia 1 listopada 2007 r. do dnia 31 marca 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy wynika, że za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Brzmienie powołanego powyżej przepisu wskazuje, że zawarta w nim definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z treści art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podkreślenia wymaga fakt, iż wynagrodzenie z tytułu sprzedaży (towarów lub usług) najczęściej wyrażone jest w formie ceny. Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), przez cenę należy rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w 2005 r. zakończyła realizację inwestycji, polegającej na budowie wodociągu, a z dniem oddania go do użytkowania został bezpłatnie przekazany do eksploatacji i administrowania gospodarstwu pomocniczemu. Z tego tytułu Gmina nie uzyskiwała żadnych dochodów. W dniu 2 kwietnia 2007 r. do zawartej uprzednio umowy został wprowadzony zapis, iż "dzierżyciel" będzie odprowadzał na rachunek Gminy 0,10 zł od każdego sprzedanego m 3 wody, raz na kwartał, poczynając od 1 listopada 2007 r. W związku z tym Gmina dokonała korekt deklaracji i odprowadziła od tej opłaty należny podatek wraz z odsetkami.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, iż zrealizowana inwestycja z założenia nie miała służyć czynnościom opodatkowanym (po jej zakończeniu przekazano wodociąg do bezpłatnego użytkowania). Jednakże w momencie, gdy do umowy wprowadzono zapis dotyczący odpłatności zmieniły się warunki wykorzystywania inwestycji. Począwszy od 1 listopada 2007 r., dzierżawca wpłaca Gminie (raz na kwartał) ustaloną kwotę. W konsekwencji takiego postępowania u Wnioskodawcy wystąpiły czynności opodatkowane związane ze zrealizowanym projektem.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o wyżej wskazane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż wskutek zmiany nieodpłatnego przekazania inwestycji w używanie odpłatne u Wnioskodawcy wystąpiły czynności opodatkowane. Zatem Gmina postąpiła prawidłowo odprowadzając należny podatek od towarów i usług wraz z odsetkami, od opłat uiszczonych przez gospodarstwo pomocnicze, za okres od 1 listopada 2007 r. do 31 marca 2009 r.

Końcowo wskazać należy na przepis art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, które określają w odmienny sposób moment powstania obowiązku podatkowego (rodzaj transakcji).

I tak, w myśl ust. 13 pkt 4 powołanego artykułu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze (...).

Ustawodawca powiązał moment powstania obowiązku podatkowego z terminem płatności wskazanym w umowie lub na fakturze. Dał tym samym podatnikowi swobodę w określeniu tego terminu zgodnie z zasadą swobody kształtowania umów wyrażoną w art. 353 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Powyższe oznacza, że z tytułu świadczenia usług dzierżawy, dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę w terminie wcześniejszym niż termin płatności określony w umowie lub na fakturze. Wraz z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy zapłaty dokonano, czy nie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuje się, że kwestia dotycząca prawa do złożenia korekty podatku naliczonego w związku ze zrealizowaną inwestycją, została rozstrzygnięta w interpretacji nr ITPP2/443-527b/09/EŁ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl