ITPP2/443-522/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-522/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja parku (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu "Rewitalizacja parku (...)".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt pn. "Rewitalizacja parku (...)" dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 4 "Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast", działanie 4.2 "Rewitalizacja miast", zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą w dniu 29 grudnia 2009 r. pomiędzy Województwem a Gminą. Gmina posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz wymagane prawem pozwolenia umożliwiające realizację inwestycji. Celem przedmiotowego projektu jest rewitalizacja parku oraz sąsiadujących terenów parkingowych. Proces rewitalizacji, którego dotyczy projekt obejmie dwa etapy:

I.

Rewitalizację parku, gdzie wyodrębniona zostanie część wypoczynkowa i sportowo-rekreacyjna,

II.

Rewitalizację przestrzeni parkingowych zlokalizowanych bezpośrednio przy parku.

W ramach rewitalizacji planuje się w szczególności uporządkowanie terenu, modernizację nawierzchni utwardzonych, przebudowę układu ścieżek, parkingów i ciągów pieszo-jezdnych, budowę nowych urządzeń rekreacyjnych, małej architektury i oświetlenia terenu. Planowane jest miejsce do spędzania wolnego czasu dla osób w różnych grupach wiekowych, atrakcyjne dla dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych. W ramach strefy wypoczynkowej planuje się przede wszystkim budowę alejek oraz wprowadzenie placyków z ławkami. Na znacznej długości planuje się poszerzenie kanału biegnącego od północnej strony parku, po oczyszczeniu brzegów z przypadkowej roślinności i ukształtowaniu skarpy. Na terenie tej strefy znajdzie się również ścieżka historyczna, upamiętniająca osoby związane z historią miasta oraz pomnik patrona parku.

W ramach strefy sportowo-rekreacyjnej planuje się również budowę utwardzonych alejek oraz rozszerzenie programu o liczne urządzenia rekreacyjne i sportowe (np. tor dla łyżworolek, boiska do piłki plażowej i badmintona). Dodatkowym elementem będzie tzw. siłownia zewnętrzna - zestaw urządzeń do ćwiczeń na świeżym powietrzu, zlokalizowany w sąsiedztwie placu zabaw i boisk. W przyszłości na terenie części sportowo-rekreacyjnej znajdzie się także pawilon gastronomiczny oraz miejsce sezonowej instalacji toalet. Teren, na którym znajdzie się pawilon gastronomiczny, został wyłączony z obszaru objętego przedmiotowym projektem dofinansowanym ze środków europejskich.

W zakresie terenów parkingowych, planuje się przede wszystkim remont nawierzchni, wydzielenie miejsc parkingowych oraz budowę nowego parkingu, w tym również wydzielenie specjalnych miejsc dla niepełnosprawnych. Na całym rewitalizowanym terenie planowana jest budowa i wymiana oświetlenia oraz monitoringu wizyjnego.

W ramach projektu zostaną podjęte następujące działania:

1.

remont alejek asfaltowych, żwirowych,

2.

budowa alejek i placyków z kostki betonowej, rozbudowa alejki w sąsiedztwie supermarketu,

3.

budowa placów z nawierzchnią z kostki betonowej,

4.

ustawienie pomnika,

5.

budowa fontanny na placu z pomnikiem,

6.

prace związane z kanałem w tym remont mostu,

7.

budowa boiska do piłki plażowej, do badmintona, toru dla łyżworolek oraz siłowni terenowej,

8.

montaż małej architektury i urządzeń na placu zabaw,

9.

instalacja monitoringu oraz oświetlenia parkowego,

10.

remont nawierzchni oraz budowa parkingu,

11.

wycinki oraz zagospodarowanie zieleni w niezbędnym zakresie,

12.

uporządkowanie urządzeń zabawowych.

W związku z ubieganiem się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Gmina złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Gmina ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu.

Gmina wskazała, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie umów cywilnoprawnych, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy podatku, a zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy). W związku z powyższym zdaniem Gminy, realizując ww. projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje projekt, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, polegający na rewitalizacji parku oraz sąsiadujących terenów parkingowych. Planuje w szczególności uporządkowanie terenu, modernizację nawierzchni utwardzonych, przebudowę układu ścieżek, parkingów i ciągów pieszo-jezdnych, budowę nowych urządzeń rekreacyjnych, małej architektury i oświetlenia terenu. Planowane jest miejsce do spędzania wolnego czasu dla osób w różnych grupach wiekowych, atrakcyjne dla dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych. Na znacznej długości planuje poszerzenie kanału biegnącego od północnej strony parku, po oczyszczeniu brzegów z przypadkowej roślinności i ukształtowaniu skarpy. Na terenie tej strefy znajdzie się również ścieżka historyczna, upamiętniająca osoby związane z historią miasta oraz pomnik patrona parku. W zakresie terenów parkingowych, Gmina planuje przede wszystkim remont nawierzchni, wydzielenie miejsc parkingowych oraz budowę nowego parkingu, w tym również wydzielenie specjalnych miejsc dla niepełnosprawnych. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż uzyskane środki nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl