ITPP2/443-522/10/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-522/10/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ekologicznego - zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ekologicznego - zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 29 października 2009 r. Gmina zawarła umowę o dofinansowanie projektu "Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ekologicznego - zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 6 - "Środowisko przyrodnicze", działanie 6.2 - "Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami". Poddziałanie 6.2.2 - "Bezpieczeństwo ekologiczne" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zakup samochodu pożarniczego nie będzie miał związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Umowa została zawarta z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako "Instytucją Pośredniczącą".

Zgodnie z § 2 ww. umowy, Gmina zobowiązała się doposażyć jednostkę OSP poprzez zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z napędem 4x4 i jego promocję poprzez umieszczenie na samochodzie napisów promujących projekt.

Samochód jest niezbędny w celu realizacji zadania statutowego Gminy jakim jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

W ramach przedmiotowego zakupu inwestycyjnego podatek nie będzie podlegał odliczeniu/ zwrotowi. Wydatek z tytułu naliczonego podatku będzie ostatecznie poniesiony przez Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupu średniego wozu ratowniczo-gaśniczego - jako doposażenia jednostki OSP.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z dyspozycją ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zawarła umowę o dofinansowanie projektu dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego. Samochód ten jest niezbędny do realizacji zadania statutowego Gminy, jakim jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Powyższy zakup nie będzie miał związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na tym tle Gmina powzięła wątpliwość dotyczącą możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupem ww. pojazdu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje podatkowe, stwierdzić należy, że jak wyżej wskazano, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż - jak podano we wniosku - Gmina realizując projekt wykonywać będzie jedno z zadań własnych, wymienionych w ustawie o samorządzie terytorialnym, a poniesione wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Wobec tego Gminie nie będzie w tym zakresie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Gminie nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl