ITPP2/443-521/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-521/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja, jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Fundacja jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, działającym jako Lokalna Grupa Działania w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Od 16 października 2009 r. Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego.

W dniu 17 marca 2010 r. Fundacja zawarła umowę z Urzędem Marszałkowskim o przyznanie pomocy w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania (LGD), nabywanie umiejętności i aktywizacja", w ramach osi 4 programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Środki finansowe na realizację tego działania pochodzą w 20% z budżetu państwa i w 80% ze środków Unii Europejskiej. Wydatkowane środki będą refundowane. W ramach realizacji złożonego wniosku prowadzone są: działania mające na celu informowanie o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju, realizację lokalnej strategii rozwoju oraz informowanie o działalności Fundacji polegającej na: szkoleniach dla pracowników, zarządu i rady Fundacji, organizowaniu wydarzeń promocyjnych i kulturalnych, aktywizacji społeczności lokalnej oraz zapewnieniu funkcjonowania biura Fundacji. Koszty związane z realizacją tych działań to: wynagrodzenia pracowników biura i członków zarządu, koszty: podróży służbowych, wynajmu i utrzymania biura, zakupu środków czystości i materiałów biurowych, komputera z oprogramowaniem, drukarki laserowej i laminarki, ubezpieczenia sprzętu komputerowego, zakupu mebli, wyposażenia biura i zaplecza socjalnego, prowadzenia rachunku bankowego, usług telekomunikacyjnych, pocztowych, opłat sądowych i skarbowych, uczestnictwa w targach, prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, przygotowania i wydruku materiałów informacyjnych, plakatów, zorganizowania targów rękodzielniczych i konkursu na potrawę tradycyjną, ogłoszeń w prasie lokalnej, szkoleń. Koszty związane z realizacją tych działań są i będą ponoszone do 31 grudnia 2010 r. Wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach ww. działania Fundacja będzie składać co roku do 2015 r., w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, na który ma być przyznana pomoc.

Powyższy projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej Fundacji, a ostateczny odbiorca uczestniczy w nich nieodpłatnie. W związku z jego realizacją Fundacja nie uzyskuje żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie występuje także sprzedaż opodatkowana.

Fundacja nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług i prowadzi także działalność gospodarczą, ale wyłącznie w zakresie pozostałych form kształcenia (PKWiU 80.42.20-00.00), przedmiotowo zwolnionych od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym na odstawie art. 86 ust. 1 nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na wykonanie powyższych czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku zakupami ponoszonymi na realizację projektów w ramach bezpłatnej działalności statutowej (w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja").

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami poniesionymi na realizację projektów realizowanych w ramach działalności statutowej nieodpłatnej (projekt w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"), ze względu na wykonywanie wyłącznie czynności nieodpłatnych, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy. Wskazał, że zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1, jedynie w zakresie w jakim towary i usługi służą do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a wykonywane zadanie ma na celu realizację celów statutowych. Oprócz działalności związanej z realizacją celów statutowych, Fundacja świadczy również usługi edukacyjne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 80.42.20-00.00, zwolnione od podatku. W związku z projektem poniesione zostały wydatki związane z: wynagrodzeniem pracowników biura i członków zarządu, podróżami służbowymi, wynajmem i utrzymaniem biura, zakupem środków czystości, materiałów biurowych, komputera z oprogramowaniem, drukarki laserowej i laminarki, ubezpieczeniem sprzętu komputerowego, zakupem mebli, wyposażeniem biura i zaplecza socjalnego, prowadzeniem rachunku bankowego, usługami telekomunikacyjnymi, pocztowymi, opłatami sądowymi i skarbowymi, uczestnictwem w targach, prowadzeniem i aktualizacją strony internetowej, przygotowaniem i wydrukiem materiałów informacyjnych, plakatów, zorganizowaniem targów rękodzielniczych i konkursu na potrawę tradycyjną, ogłoszeniami w prasie lokalnej i szkoleniami. Udział w projekcie ostatecznych odbiorców jest nieodpłatny.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ jego realizacja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wykonywane czynności poza realizacją celów statutowych, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl