ITPP2/443-512/13/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-512/13/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia prowizji do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia prowizji do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dokonuje Pani wewnątrzwspólnotowych nabyć. Towary nabywane są za pośrednictwem domu aukcyjnego, który swoją siedzibę ma w tym samym kraju, co dostawca towaru. Domy aukcyjne wystawiają dokumenty poświadczające dokonanie nabycia. Dokumenty te zawierają nazwę, ilość i cenę poszczególnego towaru oraz prowizję liczoną od ogólnej wartości nabytych towarów. Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego dokonanie transakcji jest on przeliczony z waluty obcej na złotówki, według kursu obowiązującego na dzień poprzedzający datę zamieszczoną na fakturze. Wartość prowizji zwiększa wartość nabytego towaru. Zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, łączną wartość towaru i prowizji traktuje Pani jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W deklaracji VAT-UE wykazuje tę wartość w pozycji "informacja o wewnątrzwspólnotowych nabyciach towaru", a w deklaracji VAT-7 w pozycji "wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru". Dom aukcyjny, który pobierał prowizję był również dostawcą towarów. Wartość prowizji oraz towarów jest ujęta na rachunku wystawionym przez niego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo Pani postępuje doliczając wartość prowizji do wartości nabytego towaru, traktując tę sumę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wykazując je w deklaracji VAT-UE jako "nabycie wewnątrzwspólnotowe towarów" oraz w deklaracji VAT-7 w pozycji: "wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, prowizja pobrana przy transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru zwiększa jego wartość, w związku z czym powinna być wykazana w deklaracji VAT-UE oraz VAT-7 w pozycji: "wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

c.

z zastrzeżeniem art. 10;

* dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W myśl art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy, jest cena nabycia towaru (czyli wartość towaru jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru), powiększona o wydatki dodatkowe (np. prowizje) pod warunkiem, że kwoty te są pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów bez względu na to, czy prowizja została wkalkulowana w cenę towarów, czy też wykazana jako odrębna pozycja na fakturze dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Na podstawie ust. 3 powyższego artykułu, informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że wartość prowizji związanej z zakupem towarów z Unii Europejskiej pobieranej przez dom aukcyjny (dostawcę towarów) stosownie do zapisu art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy wliczyć do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wykazać jako WNT odpowiednio w deklaracji podatkowej VAT-7 i informacji podsumowującej.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji indywidualnej nie dokonano oceny prawnej kwestii uznania przedmiotowego nabycia za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania, a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl