ITPP2/443-512/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-512/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, działający w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zamierza - na podstawie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) - wszcząć procedurę zmiany tej formy prawnej w osobową spółkę handlową (spółkę jawną lub spółkę komandytową). Spełnione zostaną warunki wynikające z art. 551 § 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. przekształcana spółka nie będzie znajdować się w stanie likwidacji, ani też upadłości. Wypełnione zostaną również wymogi natury formalnej związane z omawianym przekształceniem. Decyzją udziałowców wypracowany w Spółce zysk w momencie przekształcenia nie zostanie wypłacony udziałowcom w postaci dywidendy. Zysk netto w całości zostanie przekazany na kapitał zapasowy, a majątek spółki przekształcanej zostanie przeniesiony do spółki przekształconej (spółki osobowej).

Przekształcenie spółek, w świetle przepisów Kodeksu spółek handlowych, powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotowe przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową nie spowoduje żadnych konsekwencji w zakresie należnego podatku od towarów i usług w odniesieniu do towarów składających się na zapasy i środki trwałe spółki przekształcanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w rozpatrywanej sprawie nastąpi uniwersalna sukcesja wszystkich praw i obowiązków spółki przekształcanej, określonych w przepisach prawa podatkowego, dla powstałej spółki osobowej. Tym samym rzeczone przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową nie spowoduje żadnych konsekwencji na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do towarów składających się na zapasy i środki trwałe spółki przekształcanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl regulacji art. 5 ust. 3 ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się również do towarów, o których mowa w art. 14.

Przepis art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.

Natomiast w art. 14 ust. 5 ustawy wskazano, iż w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury" w terminie 14 dni, licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Hotel, działający w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zamierza wszcząć procedurę zmiany tej formy prawnej w osobową spółkę handlową (spółkę jawną lub spółkę komandytową). W związku z faktem, iż w przedmiotowej sprawie chodzi o przekształcenie spółki kapitałowej - jaką jest spółka z o.o. - w spółkę osobową, przepisy art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące opodatkowania przy likwidacji działalności spółki nie mają zastosowania, ponieważ nie dochodzi tutaj do rozwiązania spółki, lecz jedynie do zmiany formy prawnej prowadzonej działalności.

Stosownie do postanowień art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia

:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej

,

b.

spółki kapitałowej.

Przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową przewiduje art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Z treści tego przepisu wynika, że spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą) wymienioną w art. 1 § 2 wyżej cytowanej ustawy.

Zatem spółka jawna lub komandytowa powstała w wyniku przewidzianego przez przepisy prawa trybu przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością staje się sukcesorem jej praw i obowiązków w zakresie prawa podatkowego.

Zauważyć należy, że przepisy Kodeksu spółek handlowych (art. 553 § 1) wprowadzają analogiczne, jak art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, rozwiązania prawne w zakresie sukcesji praw i obowiązków podmiotu przekształcanego, regulując dodatkowo sferę innych niż podatkowe zobowiązań prawnych. I tak: spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 553 § 1); spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2); wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3).

Reasumując stwierdzić należy, iż w przypadku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w osobową spółkę handlową (spółkę jawną lub komandytową), nie mają zastosowania przepisy art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczące opodatkowania towarów przy likwidacji działalności spółki. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie braku konsekwencji na gruncie podatku od towarów i usług w odniesieniu do towarów składających się na zapasy i środki trwałe, należy uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, iż następca prawny na mocy art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług zobowiązany jest do dokonywania ewentualnych korekt związanych z odliczaniem kwot podatku naliczonego zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1-8 tegoż artykułu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl