ITPP2/443-505/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-505/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przygotowuje do zbycia nieruchomości gruntowe stanowiące działki nr...,...,...,...,... z obr...., dla których prowadzona jest jedna księga wieczysta. Decyzją Wojewody z dnia 17 lipca 1993 r. Stocznia z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. nabyła prawo użytkowania wieczystego gruntu działki nr... o pow. 35.303 m2, z obrębu ewidencyjnego 3018, na którym zlokalizowany był obiekt szkolny - Z. Budynki na działce nr..., tj. budynek warsztatowy, hala sportowa, rozdzielnia, budynek garażowy, trafostacja, kuźnia i wiata magazynowa wraz z urządzeniami terenu, z mocy prawa Stocznia nabyła nieodpłatnie, natomiast budynek szkolny odpłatnie.

Po przekształceniu się w spółkę akcyjną, umową notarialną zawartą w dniu 29 grudnia 1994 r. Stocznia podarowała Skarbowi Państwa, Ministerstwu Edukacji Narodowej przedmiotową nieruchomość stanowiącą po podziale działki... działkę nr... o pow. 34.538 m2, Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako państwowa jednostka organizacyjna, nie posiadająca osobowości prawnej, nabywając nieruchomość na własność Skarbu Państwa stała się z mocy prawa jej zarządcą. Na podstawie art. 199 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r., zarząd przekształcił się w trwały zarząd. Decyzją Prezydenta Miasta z dnia 27 czerwca 2003 r. został wygaszony trwały zarząd dla dotychczasowego zarządcy, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (nowa nazwa ministerstwa po przekształceniu się MEN).

Na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 1 czerwca 2006 r., z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa, będące we władaniu Z., stało się z mocy prawa mieniem Miasta... - miasta na prawach powiatu, tj. stało się właścicielem nieruchomości zabudowanej stanowiącej dz. nr... o pow. 34.538 m2, z obr.....

Z dniem 1 września 2010 r. Z. zmienił nazwę na S. Dla S. wydana została w dniu 28 lutego 2011 r. decyzja ustanawiająca trwały zarząd na nieruchomości zabudowanej stanowiącej działkę nr... o pow. 20.617 m2 powstałej z podziału działki..., z przeznaczeniem na cele oświatowe dla realizacji celów związanych z działalnością szkoły. S. został zwolniony z opłat z tytułu przejęcia nieruchomości w trwały zarząd. Jest on jednostką organizacyjną Gminy Miasto nie posiadającą osobowości prawnej. Wygaszenie trwałego zarządu sprawowanego przez S. nastąpiło z dniem 31 sierpnia 2012 r. i od tego dnia nieruchomością zarządzał Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych - jednostka budżetowa Gminy. Na wniosek A. przedmiotowa nieruchomość przygotowywana jest do sprzedaży w drodze bezprzetargowej w trybie art. 37 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) z przeznaczeniem na działalność oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową. W dniu 28 sierpnia 2013 r. nieruchomość została oddana A. w użyczenie na czas określony, tj. od 2 września 2013 r. do dnia zbycia przedmiotu użyczenia, nie dłużej jednak niż na okres 3 lat. Przygotowując nieruchomość do sprzedaży, wydzielony został grunt obejmujący cały kompleks szkolny, w skład którego wchodzą działki: nr... o pow. 20. 564 m2,... o pow. 848 m2,... o pow. 1.229 m2,... o pow. 14 m2,... o pow. 290 m2 z obr...., dla których prowadzona jest jedna księga wieczysta.

Na działce... usytuowane są 2 budynki dydaktyczne, budynek trafostacji, budynek krajalni, budynek portierni, budynek rozdzielni, budynek kuźni, wiata stalowa oraz hala sportowa, której część jest również usytuowana na działce.... Ponadto, na przedmiotowych działkach usytuowane są budowle: boisko szkolne (ogrodzenie stalowe), droga dojazdowa, plac przy szkole i przewody kanalizacji deszczowej. Pozostałe działki:..,...,... są niezabudowane.

Przedmiotowy teren znajduje się w obszarze objętym granicami projektu planu miejscowego wszczętego Uchwałą Rady Miasta z dnia 15 kwietnia 2002 r. w sprawie sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obecnie plan jest w fazie wstępnych prac koncepcyjnych. W obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta, uchwalonego Uchwałą Rady Miasta z dnia 26 marca 2012 r., dla przedmiotowej nieruchomości (jednostka funkcjonalna S.D.03) w funkcji dominującej przewiduje zabudowę mieszkaniową wielorodzinną niskiej intensywności, natomiast jako funkcje uzupełniające zabudowę mieszkaniową wielorodzinną wysokiej intensywności, zabudowę usługową oraz usługi publiczne.

Na ww. działki nie były wydawane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym do dostawy działek nr...,...,...,...,... z obr...., dla których prowadzona jest jedna księga wieczysta, należy zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek niezbudowanych nr...,...,... będzie zwolniona od VAT, gdyż dostawa ta korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 9 ustawy. Definicja "terenu budowlanego" zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że wobec braku planu zagospodarowania przestrzennego i braku decyzji o warunkach zabudowy, grunt uważa się za grunt niebudowlany i jako grunt nieprzeznaczony pod zabudowę korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku.

Z kolei sprzedaż działek nr... i... również jest zwolniona od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Gmina nie ponosiła kosztów na wybudowanie budynków i budowli, ani na ich ulepszenia, a więc w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało jej, jako dokonującemu dostawy nieruchomości, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani też dokonująca dostawy Gmina Miasto nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem dostawa nieruchomości zabudowanych objętych w całości zwolnieniem przedmiotowym powoduje zwolnienie od podatku także dostawy gruntów, których wartość jest doliczona do wartości budynków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem towaru - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1608), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak - w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jednocześnie - zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy - przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt (jego część) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, że, co do zasady, grunt zabudowany będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. W sytuacji zatem, gdy dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta z tego zwolnienia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynków i budowli, o których mowa we wniosku, znajdujących się na działkach nr... i..., nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż dopiero w momencie dokonania sprzedaży będzie miało miejsce oddanie ich do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy. Dostawa ta jednak korzystać będzie - jak słusznie Spółka wskazała - ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wobec powyższego - przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy - również zbycie gruntu, na którym są posadowione budynki i budowle będzie podlegać zwolnieniu od podatku.

Z kolei sprzedaż działek niezabudowanych korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, o ile w chwili sprzedaży nie będą stanowić terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl