ITPP2/443-504/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-504/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 8 i 22 czerwca oraz 18 lipca 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej pałacem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 8 i 22 czerwca oraz 18 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej pałacem.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 stycznia 1999 r. Powiat uzyskał z mocy prawa własność nieruchomości oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 11/5 (powstała z podziału działki nr 11/2) o pow. 4,3782 ha, wpisanej do księgi wieczystej, zabudowanej pałacem oraz budynkami pozostałymi (garażami, budynkami mieszkalnymi, kostnicą, portiernią, przepompownią, szklarniami, narzędziownią, kotłownią, budynkiem gospodarczym, wiatą na pojemniki na śmieci) i ogrodzeniem. Decyzją Wojewody z dnia 17 grudnia 2002 r. prawo to zostało potwierdzone. Przejęcie nieruchomości nastąpiło na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) i art. 147 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668), w związku z art. 55c ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.), oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 1999 r. w sprawie trybu przekazania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazania (Dz. U. Nr 13, poz. 114) i art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Starostwo Powiatowe - urząd obsługujący Powiat zamierza sprzedać ww. nieruchomość, obejmującą cały zespół pałacowo-parkowy, tj. działkę wraz z budynkiem pałacu, ogrodzeniem i pozostałymi budynkami.

Przedmiotowa działka stanowi zespół pałacowo-parkowy wpisany do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 16 grudnia 1991 r. Pałac został sklasyfikowany jako budynek zbiorowego zamieszkania PKOB 1130. Budowa budynku trwała od 1910 r. do 1914 r. W nieruchomości tej obecnie (od 1955 r.) funkcjonuje Dom Pomocy Społecznej, jednakże uchwałą Rady Powiatu z dnia 27 września 2007 r. przyjęto program przewidujący jego wygaszenie przy jednoczesnej rozbudowie Domu Pomocy Społecznej w P. Zgodnie z informacją podaną przez Dom Pomocy Społecznej, wartość księgowa pałacu na dzień 1 stycznia 1999 r. wynosiła 434.310,48 zł. Od 2005 r. w budynku dokonywano remontów, w ramach których poniesiono następujące wydatki:

* modernizacja pomieszczeń mieszkalnych 102.115,90 zł

* budowa dźwigu osobowego elektryczno-hydraulicznego z obudową kabinową przystosowaną do przewozu osób niepełnosprawnych 250.000,00 zł

* montaż odbojoporęczy - uchwytów dla niepełnosprawnych 13.823,33 zł

* wykonanie instalacji sygnalizacji pożaru 42.500,00 zł

* wykonanie instalacji przyzywowej 7.461,64 zł

W sumie na ulepszenie pałacu poniesiono wydatki w kwocie 415.900,87 zł, co stanowiło 95,76% jego wartości początkowej. Jednak na podwyższenie wartości księgowej budynku wpływ miało jedynie zamontowanie odbojoporęczy - uchwytów dla niepełnosprawnych (3,18% wartości początkowej). Pozostałe ulepszenia zostały przyjęte jako odrębny środek trwały. W związku z tym wartość księgowa pałacu na dzień 31 grudnia 2010 r. wynosi 448.133,81 zł.

W stosunku do budynku pałacu nie przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na ulepszenie pałacu.

W przedmiotowym zespole pałacowo-parkowym znajdują się dwa budynki mieszkalne (nr 3/3a i nr 5), które są obecnie wynajmowane przez dyrektora Domu Pomocy Społecznej osobom prywatnym, na cele mieszkaniowe za odpłatnością. Budynek nr 3/3a jest wynajmowany od 16 czerwca 1999 r., a budynek nr 5 od 1 października 1965 r. Powyższa czynność jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Budynki mieszkalne powstały około 1920 r. W okresie 16-25 sierpnia 2010 r. w budynku nr 5 Powiat dokonał wymiany stolarki okiennej. Wartość ulepszenia stanowiła 28,23% wartości początkowej budynku. Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tego ulepszenia.

Pozostałe zabudowania na przedmiotowej działce zostały wybudowane:

* kostnica, narzędziownia, garaż 5-stanowiskowy - w 1914 r.

* portiernia, budynek gospodarczy, garaż 7-stanowiskowy, szklarnie, kotłownia - ok. 1955 r.

* przepompownia, wiata na pojemniki na śmieci - ok. 1986 r.

* ogrodzenie w latach 60-tych

Dane dotyczące powstania ww. zabudowań zostały ustalone na podstawie oświadczeń świadków, z uwagi na brak wpisów w książkach obiektu.

Portiernia, budynki gospodarcze, garaż 7-stanowiskowy, garaż 5-stanowiskowy, narzędziownia, przepompownia ścieków, szklarnie, kotłownia i kostnica stanowią budynki i budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), natomiast wiata na pojemniki na śmieci jest obiektem małej architektury. Powyższe budynki użytkowe nie były przedmiotem najmu, dzierżawy, ani umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług zastosować przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zabudowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, sprzedaż nieruchomości jest zwolniona od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., od podatku towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdyż Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, wprowadzonego do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Starostwo zamierza sprzedać nieruchomość stanowiącą zespół pałacowo-parkowy. Powiat przejął przedmiotową nieruchomość w wykonaniu przepisów prawa. Nieruchomość stanowi grunt oraz posadowione na nim: budynek pałacu, dwa budynki mieszkalne oraz budynki (budowle) użytkowe. Budynek pałacu jest sklasyfikowany pod symbolem PKOB 1130 "budynek zbiorowego zamieszkania". Od 1955 r. do chwili obecnej funkcjonuje w nim dom pomocy społecznej. Wartość początkowa budynku z dnia przejęcia nieruchomości wynosiła 434.310,48 zł. Po przejęciu nieruchomości Powiat przeprowadził w budynku inwestycje o łącznej wartości 415.900,87 zł, co stanowiło 95,76% jego wartości początkowej. Przy nabyciu budynku oraz zakupach towarów i usług dotyczących prowadzonych inwestycji, Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Znajdujące się na nieruchomości dwa budynki mieszkalne wynajmowane są osobom prywatnym na cele mieszkaniowe od 1965 r. i 1999 r. W jednym z tych budynków Powiat dokonał wymiany stolarki okiennej. Wartość ulepszenia stanowiła 28,23% wartości początkowej budynku. Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu. Pozostałe budynki i budowle nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż w odniesieniu do części nieruchomości obejmującej budynki mieszkalne, które są wynajmowane oraz przynależnej do nich części działki, przy sprzedaży zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy. Nastąpiło bowiem ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W odniesieniu do pozostałej części nieruchomości należy wskazać, że dostawa nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy. Powyższe wykluczy możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Należy zatem rozstrzygnąć, czy zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w ust. 1 pkt 10a ww. artykułu.

Wobec faktu, iż w odniesieniu do tej części, obejmującej budynek pałacu, budynki i budowle użytkowe oraz przynależny do nich grunt, Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno przy nabyciu nieruchomości, jak również przy ponoszeniu wydatków na ulepszenie pałacu, spełnione będą warunki zawarte w tym przepisie (art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy), co umożliwi w oparciu o tą regulację zwolnienie od podatku przy sprzedaży.

Pomimo, że Powiat prawidłowo wskazał, iż planowana dostawa będzie zwolniona od podatku, to ze względu na wskazanie jako podstawy prawnej tego zwolnienia dla całej nieruchomości art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl