ITPP2/443-502/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-502/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu do organu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sprzętu medycznego, leków oraz usług modernizacji obiektów budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sprzętu medycznego, leków oraz usług modernizacji obiektów budowlanych.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do tej ustawy. Ponadto w ramach swojej działalności wykonuje czynności opodatkowane w zakresie najmu lokali. Podatek naliczony odliczany jest jedynie z tytułu nabywanych mediów (energia elektryczna, woda, centralne ogrzewanie), na podstawie wskaźnika struktury, ustalonego zgodnie z art. 90 i 91 ustawy, który osiąga poziom 5-9%. Od pozostałych zakupów Szpital nie odlicza podatku naliczonego. Lokale, będące przedmiotem najmu, znajdujące się w odrębnym budynku, niezwiązanym ze świadczeniem usług medycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szpital może odliczać podatek naliczony od zakupów sprzętu medycznego, leków, wykonanych robót budowlanych związanych z modernizacją obiektów, w których wykonywane są wyłącznie świadczenia zdrowotne.

Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w ww. uzupełnieniu, nie może odliczać podatku naliczonego, ponieważ zakupy leków i sprzętu związane są wyłącznie z prowadzoną działalnością oznaczoną symbolem PKWiU 85, zwolnioną od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. To samo dotyczy robót modernizacyjnych obiektów, które służą wyłącznie do świadczenia usług medycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl postanowień ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego wyżej artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, przy czym zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 9 tego załącznika wskazano usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, zaliczone do grupowania PKWiU ex 85.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4. Jednocześnie wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu w zakresie najmu lokali, przy czym lokale te znajdują się w odrębnym budynku, niezwiązanym ze świadczeniem usług medycznych. Wskazano, że nabyte leki, sprzęt medyczny oraz usługi budowlane związane są wyłącznie z prowadzoną przez Szpital działalnością w zakresie ochrony zdrowia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na nabycie sprzętu medycznego, leków oraz usług budowlanych, z uwagi na brak związku tych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl